Forumsvar skapade

Sida 19 av 44
  • tsss

    Medlem
    10 januari, 2011 vid 11:10 som svar på: Projekt "stilla abstinensen"
    erolwi;643996 wrote:
    Tvärt emot surfslusken så tycker jag det är ett grymt projekt. Killen är ju uttråkad, intresserad och dessutom lite händig. Han lär sig 10 ggr mer om segel genom att bygga, testa och bygga om än att tejpa ihop ett gammalt. Om 10 år är han kanske segeldesigner på heltid!

    Jag tyckte också det var litet kul! Visst lär man sig. Och bra att ha symaskin samt prylar för handsömnad, dom kan komma väl till pass även i framtiden. Försökte själv en gång förvandla ett 80-talssegel till modernare design med fler genomgående lattor, blev ingen höjdare
    Men synd att börja på windsurfingens stenåldersstadium, när nu utvecklingen nått så pass långt 2011. Det är som om kineserna skulle köpt SaaB 92 (årsmodell 1952 -djungeltrumman) o börjat utveckla därifrån i stället för att dom köpte 9-3 modellen

  • tsss

    Medlem
    7 januari, 2011 vid 14:36 som svar på: Bräd- och segelklasser inom vindsurfing
    marie25;643564 wrote:
    The link is broken. :confused2: :confused2: :confused2:

    What is the best package by the way?

    Det såldes nog för fyra år sen!!!

  • tsss

    Medlem
    5 januari, 2011 vid 22:56 som svar på: Projekt "stilla abstinensen"

    Det verkar som du tagit måtten från det trasiga seglet. Kanske synd eftersom det ju tycks ha varit ett trekantssegel med lång knytbom. Om du bor i Sthm så kan du få ett trekantssegel gratis av mig.

    Satsa på en beggad rigg med ett genomlattat segel från 90talets mitt eller senare, det blir jättestor skillnad och med en modern bom så slipper du lönlösa försök att få knytbommen att sitta.

    Däremot har du säkert glädje av att ha tränat med symaskinen. Den kan vara bra även i framtiden när du skall laga kommande segel.

  • tsss

    Medlem
    3 januari, 2011 vid 11:13 som svar på: Var på Fuerteventura

    hej igen Klas

    Såg att du dessutom ska över Atlanten vid annat tillfälle denna vinter, så det blir nog vindsurf nånstans.. .

    På Fuerteventura blir man förvånad ibland

    När det visar sig att det finns fler getter än människor på ön, och alla tycks se olika ut, alltså getterna!.

    När man är på stränderna vid Sotavento och det kommer ett naket tyskt par i 85 års åldern… Inget fel på att vara näck eller att vara 85, men man höjer på ögonbrynen

    När man är på restauranten vid Surfcenter 2 (oxå Sotavento) och det går runt en stork bland borden..

    ha det skönt!! T

  • tsss

    Medlem
    1 januari, 2011 vid 22:54 som svar på: Var på Fuerteventura
    argulander;643345 wrote:
    Tänkte åka dit 20/3 Undrar bara var det är bäst att bo för att få störst chans till vindsurf. Är södra ändan ok ?

    Klas

    Hej Klas

    Jag var där med en kompis i slutet av feb 2007. Vi bodde nån mil söder om flygfältet, på ett billigt place. Hyrde bil via webben, avhämtning vid flyget. Billig bilhyra, tror det var en tusing per vecka eller så, fria mil. Bra att ha bil eftersom vi åkte runt ganska mycket och särskilt västkusten är vacker med dramatiska klippstränder o någon enstaka krog. Och vi hade tid att åka runt eftersom det inte blåste någonting under veckan. Fina ständer och ett matställe finns vid René Egli centra. Och vindsurfprylar förstås, Sotavento är ju känt som ett vindställe, där bl a S-slusken varit mycket vad jag förstått.

    Någon annan skrev att det är mer moln på öns norra del o jag håller med. Påfallande att det klarnade upp när man åkte söderut mot Jandiahalvön. På västsidan och uppe i norr är det tyligen tuff vågsurfing, men det var ju inget för undertecknad att riskera livet på…

    Påfallande dåligt m engelskkunskaperna på ön, en engelsk flagga betydde att menyn fanns översatt till engelska men ingen hajade the Queens language. Jo, vår receptionist på hotellet men hon kom från någon av baltländerna. Inte ens turistinformationstjejen i Rosario, stad nära flygfältet, kunde snacka annat än spanska!

    Men som sagt en spännade ö, som inte är helt förstörd av massturismen, och där det ska blåsa rejält särskilt vid Sotavento

    hälsn från Tomas

  • tsss

    Medlem
    31 december, 2010 vid 14:23 som svar på: Vilken sittsele?
    surfslusken;643288 wrote:
    Näe, va länge sen ja fick va ute på vattnet:(
    Men du, va fan e Bezinga?? Lyckades inte ens Googla fram nån vettig
    förklaring. Låter som ett vitt vin 50-60 spänns intervallet, eller kanske en
    bulgarisk kaffeflicka i samma prisklass?

    Tack Ila för 2010 års sista (?) skratt.

  • tsss

    Medlem
    20 december, 2010 vid 23:23 som svar på: Vad blir årets julklapp inom surfet??

    Måste väl ändå vara dom 4 stormcenterbord som Kjell Backlund säljer. 300:- styck!!

    Vinterförsäljning Windsurfing

    Säljes av Kjell Backlund. 30 november 20:09. Ta bort, ändra, förnya annonsen.

    Pris: 1 000:- Typ: Dyk & Vattensport Håbo: Visa var

    Ta bort, ändra eller förnya din annons

    2st.brädor 1000kr/st.
    3-5st. segel 300-1000kr/st.
    4st.stormcenterbord 300kr/st.
    Fodral till regattabrädor 250kr/st.

    Mer INFO RING Kjelle 0733-900340(ej mail)
    Mejla Kjell Backlund

  • tsss

    Medlem
    17 december, 2010 vid 10:19 som svar på: Hårdaste GoPro-rullen hittills?

    I dagsläget så löser tydligen alla ut fallskärmen som dom har, för att landa.
    Googlade på såna här grejer och många håller på och klurar på att kunna landa på annat sätt. Jeb C som man såg i videon har tagit intryck av vanlig nordisk backhoppning och planerar bygga en lång ramp motsvarande underbacken i en backhopparanläggning. Den skulle kosta 2 milj dollar så det är inget man snyter ur näsan direkt. Och kommar man fel vid inflygningen så lär dom nog ha en fallskärm i reserv, annars är det färdigfluget.
    På webben stod att många sån här gubbar är hemlighetsfulla med sina landningsplaner, det är stort statusvärde att bli först. Så kanske det finns fler kreativa lösningar – möjligen billigare eftersom det är tungt att spara ihop pengarna till underbacken.

  • tsss

    Medlem
    15 december, 2010 vid 10:05 som svar på: Hårdaste GoPro-rullen hittills?
    Svenne;642144 wrote:
    Tsss…
    De lämnar ju inte ens marken, har skyddsvallar och publik.

    You called me, sir?

  • tsss

    Medlem
    7 december, 2010 vid 23:20 som svar på: Mördarhajchock i Egypten

    allt kan hända

    2004: Initial reports just coming in – apparently on Saturday 2 July, a young woman was splashing in the shallows at the lagoon at Dahab, when she was attacked by a black-tipped reef shark (a species not normally known for their danger to humans), which bit her hand off. The woman was NOT windsurfing at the time, and there have been no recorded attacks on windsurfers at this popular venue. The Happy Surf centre in Dahab was closed for the day, but there have been no further incidences, and normal service has since been resumed…

    Which all goes to show that shark attacks can happen anywhere in the world, but in general, those actively windsurfing are at considerably less risk than those just frolicking in the shallows. From a shark’s point of view, a windsurfer is a very large, brightly coloured and probably dangerous animal best avoided. Whereas someone splashing in the shallows looks and sounds like a creature in distress…

    Det sista lät ju tröstande!

    Siktar på Dahab i jan-feb nån gång, hajar eller inte hajar.

  • tsss

    Medlem
    28 november, 2010 vid 12:49 som svar på: Manifestation för strandskyddet i Nynäshamn, Hamnviken, d 14/11 kl 18.00

    hej Lars med flera

    Instämmer i att den nya strandlagen alltför lättvindigt överlåter viktiga strandbeslut till kommunerna. I Tyresö var ju de politiska partierna av olika uppfattning om man frivilligt skulle avstå från dom utökade möjligheterna.

    Inslaget i TV4 tog avstamp i manifestationen och Naturskyddsföreningens motstånd mot den nya lagstiftningen. Och sen handlade det om beslutet att bygga vid Strandängarna i Tyresö. Den mark som kommer att bebyggas ägs redan av kommunen, men många och särskilt dom boende har protesterat mot att vinnande byggförslag innehöll 4-våningshus. Låt vara att inget kommer att byggas nere i strandkanten, utan längre upp i ett område som redan har viss bebyggelse.

    Själva strandängarna är kraftigt bevuxna och mycket vass finns i det grunda vattnet så inga människor kan utnyttja platsen. Dock är ju detta ett tillhåll för fåglar, andra flygfän samt grodor, fisk osv. I byggförslaget skulle dessa områden bli tillgängliga genom promenadstråk samt upptagna små kanaler, såg ju tjusigt ut men viltlivet kommer ju att störas.

    För TWCs del så kommer den tomt vi nu har att bebyggas till stor del. Dock har kommunen lovat att vindsurfare och kanotister skall få tillgång till delar av markområdet där Tyresö Strandbad ligger. Badet kommer att flyttas ca 100 meter österut enligt förslaget.

    Ännu har man en del juridiska processer som ej är avklarade. Så oklart när ev byggstart kan bli. Vi hoppas att det i alla fall dröjer något år eller två.

  • tsss

    Medlem
    28 november, 2010 vid 12:30 som svar på: Isen i Stockholm.
    Calleväder;640772 wrote:
    Ja det får ju gärna vara 3-4 cm kärnis, sen kör vi

    3 cm kärnis håller bra, om man lägger sig ned! Den sviktar men håller.
    4 cm kärnis är nästan ok särskilt om man åker bredbent och bara stakar med ispikarna. Dock uppstår sprickor hela tiden när man åker, och när många åkt på samma ytaor så kan småningom isen vara utmattad och brytas upp.

    När det är minst 5 cm kärnis över stora ytor så kan man känna sig relativt säker. Går man igenom så kan man i alla fall komma upp på sån is. När isen är 30 mm och brister så är det mycket svårt att komma upp igen, eftersom iskanten knäcks vartefter man försöker komma upp.

    Brädor (o möjligen isslädar) som fördelar trycket över en större yta kan skapa problem. Lägen kan uppstå där seglaren kan komma för långt ut på alltför tunn is. Jämför problemen med skidåkare som kan komma ut på riktigt tunn is och sen få bekymmer….

  • tsss

    Medlem
    19 november, 2010 vid 22:46 som svar på: Egypten dec el. jan

    Egypten är mycket vindosäkert i dec-jan -feb. REn chansning att åka dit, med lite tur vind varannan dag – med litet otur ingen vind alls på två veckor.
    Men man kan ju snorkla och slöa på playan. Skönt väder i jan – ungefär som juli månad en normal Stockholmssommar

  • tsss

    Medlem
    16 november, 2010 vid 10:36 som svar på: Kolhalts betydelse??
    dr Masse;639712 wrote:
    Ja, det var ett rejält jobb Jeroensurf i NL verkar ha gjort.

    Länken till forumet där han skrivit (kör google översätt om holländskan är skral…)

    http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.php?f=63&t=13864279

    Prövade Google översättning och det visar sig nog att man nästan förstår mer om man läser original-holländskan:

    För detta är klart svårförståeligt:

    Oavsett vad du skriver en kurva för kort / för mjuk mast används med en längre extender
    Den rekommenderade Masten är inte nödvändigtvis rätt ideal, men du märker ganska snabbt när en mast är för lös:
    Du har mindre downhaul uithaler allt som behövs för att trimma seglet.
    Profilen är mycket plattare och vrid upp mycket mer öppet med mycket mycket liten downhaul spänning.

    Vad märker du det i praktiken:
    Profilen är inte tillräckligt stöd av TE svaga ryggraden. Seglet twist öppnar tidigt så du aanplaneert betydligt senare, och en vindpust flyttade profil som du kontinuerligt att trycka och dra dig för att få saker under kontroll, stabiliteten är svårt att hitta.
    En halv meter lägre rekommenderad masten är ofta nästan lika snabbt på väg (med en förbättrad drift) medan de mindre fötterna mycket längre passage.

    Oavsett vad du skriver en kurva för lång / för stel för att använda en kortare mast förlängare
    Du har mycket mer kraft behövs för downhaul. Spänningen i seglet är mycket högre och mindre segel twist. Bula får ofta lite djupare.

    Vad märker du det i praktiken:
    Seglet är stel, och andas mycket mindre. Som krökningen ökar kan ofta vara att en fraktion aanplaneert tidigare, men det motsatta, senare aanplaneren kan, eftersom det inte kan segla fylld med vinden. Detta beror på skära av seglet.
    När du märker att planen inte mindre segel vrider och andas, vindbyar lägre seglet, vilket gör att traktorn och agera på rätt sätt minskar.
    Du hör för många människor att de små segelbåt med svårighet eftersom det är så spänd och nervös, som vanligtvis flyga en TE lång stång i sina små segling.
    Budget Tekniskt jag förstår det alls om någon av dem 4m segel en 4m mast upp i stället för en 370, men 370 låter seglet mycket bättre vindbyar wegtwisten som ger mer fred på saker och ett bättre ord åtgärd där segling med en 4,2 eller 3,7 ännu men lite annat är som en 4,7 i fråga om bekvämlighet, det blåser bara lite hårdare

    I båda fallen för stel eller för mjuk mast kan du se att en helt ny segel presterar mindre och en säga 5 år gammal, segling med rätt längd och kurva. Master är förmodligen inte särskilt sexig, men avgörande för din nya lappie optimal prestanda!
    Med rätt pol kurvor, är skillnaden ibland subtila (ofta inte), men ändå en allvarlig prestandaökning / mördare!

    Du tar en CC segel och mast i en FlexTop hållplatser:
    Magen av seglet blir djupare, du får en tydligare profil S (Pryde Look)
    mer övergripande twist.

    Vad märker du det i praktiken:
    Segelplan gör lite tidigare, och kör snabbare ner Lind. Vindsidan och high-end försämras något, så är det depower.
    För övrigt liten skillnad, bara en nyans. Visst passerar ca.

    Vad händer om:
    CC du i ett segel mast stifftop ett stopp.
    Buken tillplattad något, detta kompenseras av mer ner drag, men då jag vrider de mer extrema.
    Bommen är nästan oberoende av (Målgången) och vindtryck träffar seglet nästan dubbelt med konstiga veck som följd.

    Vad märker du det i praktiken:
    Segla plan eftersom det gör senare för att fylla med vind, bra om det drar.
    Vinden utbud blir mindre i nervsystemet vändbart.
    Åtgärd försämrades avsevärt av både den övre och å andra sidan flaxande lös bom.
    Du kan komma med segling, men detta är långt ifrån idealisk. Med ett segel på denna mastade att säga 4 år gammal, du får bättre prestanda.

    Vad händer om:
    Du tar en FlexTop segel och du stanna där i stället för en FlexTop mast masten i en CC:
    Magen kommer att segla ner på grundare
    Profilen flyttar tillbaka en aning och går genom högre
    Den twist är mer av skothornet till masttoppen

    Vad märker du det i praktiken:
    Profil blivit plattare och mer är upp.
    Aanplaneren är något långsammare på grund av den flackare profil kommer topend något med lite mer twist, med flyg och höjd kör några olika saker bättre.
    Åtgärd förblir densamma, något kortare bom (2-5cm).

    Vad händer om:
    Du segla FlexTop det och du lägger i en stifftop mast:
    Magen av seglet var borta, konstigt horisontella veck i fönstret,
    Profil hoooog om någon går igenom och tillbaka,
    Massor av kontroverser, nästan som racing segla från skothorn till masttoppen.

    Vad märker du det i praktiken:
    Segelplan och arbetar hårt dubbla volter med varje vindby. Instabilitet i versaler.
    I mina ögon inte att segla och mycket modfälld. Inga fördelar, men en prestanda förlust av säga 40-50% slöseri med pengar.

    Vad händer om:
    Du tar en styv topp segel och en mast slutar CC:
    segling blir lite mer mage, bom längd ökar något (2-5cm)
    twist topp men ändrade det något mindre segla under vindtryck.

    Vad märker du det i praktiken:
    Segelplan fungerar genom att låta en sekund senare seglet kan vara mindre fyllning, twist något annat som går in i absoluta top-end sortiment av ett par procent vård.
    För resten märker du det är anmärkningsvärt liten segling men att en Stifftop att lite trevligare och känns mer neutral! (Vilket i sin tur är svår att definiera inte är det).

    Vad händer om:
    Du tar en stifftop segel och mast i en FlexTop hållplatser:
    Seglet kommer att få en mycket djupare mage, genom profilen fortfarande är relativt höga, men vrider vågrätt (Pryde titta)

    Vad märker du det i praktiken:
    Denna kombination fungerar märkligt nog mycket bättre om den omvända kombinationen.
    Seglet plan skapar en mycket tidigare. Även om profilen blivit mindre stabil och känns lite mindre ljus, men är fin segling monterbar, och mycket bättre om flextopzeil stifftopmast.
    Tungviktare för denna kombination speciellt i stora storlekar samt den övre delen eller utnyttjas inte fullt ut medan de är mer kunna aanplaneren.
    Åtgärd: Håll segla lite mer drive i varv, är inte 100% depower

    Är du med vissa funktioner i ditt segel är inte riktigt så glad att du kan finjustera de andra med hjälp av olika master.
    Du kan göra ett segel som är för mjuk försöka segla med en styvare mast eller en styvare masten.

    Exempel:
    Min Hotsails Fire5.3 rekommenderas av en 4m mast. Jag (90kg gepowerd och segla mestadels) tycker något mjukt och segla honom med en 430 FlexTop 4m bas och topp.
    Jag blir så stel att en nedre lagret = större krökning och makt, samtidigt som twist.
    David / Custom tycker att det är alldeles för svag och sätta i en helhet 430, som ger mer makt, men också mindre förlåtande.
    Om jag skulle sluta i en 430 cc skulle vara en kompromiss mellan David och min smak sant.
    Spitz sa att det vid just det han 4m gom på grund av den lösa känsla. 3 olika mast med ett segel kombination, s, så långt du kan gå långt, Fire 5,3 en storleksgräns som du har att spela, så du har att ibland med 4.2/4.5 dig med en 4m mast eller 370 rida. I mitten av den storlek varierar liggenm, t ex en 5,0 eller 4,7 Fire (4m segel med) gjorde du inte spela. Då rigg med ett stelt eller 430 TE 370 TE med en hälta som beskrivs ovan.
    Ett annat exempel:
    Jag har också vroegah Naishes, och som var för hård för min smak, gick den till 5,2 i stället för en mast 430 i en 4m.
    Hävdade med 4m mast seglet bättre i byarna och det var vid liv / mindre stel på en våg. Det erbjöd något i den nedre delen, men den övergripande bilden, vann jag mycket mer med.
    Jurjen fart sjuder ett 430 Hotrod (FlexTop) och upptäcker att bra eftersom det ger honom mer makt innebär och det är ofta inte så med golf driving processen är depower en nödvändighet, med master dig så mycket vacker melodi, och ja alla anteckningar det. Den ofta hörda kommentar, jag kan inte tillräckligt bra för att surfa är nonsens.

    Om du spelar med olika master och bommar ska kombinera, göra det inom ett varumärke.
    Olika delar är ofta inte är utbytbara och det är en skam för dem att vara lämpligt (med hammare och så) / så vidare, ett sätt att riva.
    Om du vill kombinera verschillnde längd, gäller alla märken, längsta och kortaste delen under toppen och Alen anslutning längder (jag menar 370 4 370 430 m och nr 460 eller 430, inte 460 4m).
    Ett undantag från regeln ezzy, som använder den kortaste och längsta delarna under toppen!

    Märken / kurva (återigen bara RDMS med de största skillnaderna i 430/460!)
    De flesta märken visar att kurvorna mellan masterna div fåtal mycket. Om de är, ofta är relativt små och masten med lägre carbonperecentage över hela linjen lite mjukare som 100% (förutom i detta: Tecnolimits där 75% styvare och 100%)

    Prog kurva / FlexTop:
    Pilar 430
    Neilpryde alla storlekar utom 4m
    Hotsails: alla storlekar utom 4m
    Caas 430 100% bara 460 i 75% och 100%
    MaverX Stilo300
    Platina North

    CC
    PowerEx
    Ezzy (lite mjukare som PowerEx)
    Naish (något styvare som PowerEx)
    Sjuda
    Norra Guld
    Caas 75% i alla storlekar utom 460
    Caas 100 och 370 i 4m
    Fiber Spar
    Tecnolimits (något styvare än genomsnittet)
    Unifiber
    Loft

    Stifftop:
    Severne
    Gaastra
    Vandal
    MauiSails
    Point7

    meettabelen länkar:
    http://users.telenet.be/fanaticfanart/W … rement.htm
    http://www.dk-content.de/surf/pdf-archi … T-0908.pdf
    http://www.surf-magazin.de/smo//surf_ar … 10915a704b
    Naturligtvis finns div master, det är helt enkelt för att jag inte kan göra alla segel och mäta.
    Det finns endast ett begränsat antal källor master mäter jag också faktiskt verkar pålitlig.

    ”Strange ropar”
    Mastprikkertje:
    Den som surfar på sea’ve hörde en mastprikkertje, är det fortfarande den främsta orsaken till alla trasiga piper till havs:
    Du ljuger för att simma ut till havs och din bräda är din masttoppen har ställt en våg i en inte alltför djup jord mot stranden.
    Om din masttopp som fastställs i marken kan inte inches rigg ger när en våg kommer rullande mot stranden och du redo att försöka igen. Mast böja, böja, böja på strikta villkor och när vågen är stark nog att hålla på att trycka böja masten lite längre och säger pang!
    Speciellt börjar zeesurfers att ganska ofta ”fel” platser, i höst på, RDMS förvisso inte bara för styvnackade!
    Mycket hårdare är att bryta din mast från en främre-over-end ner med din stången är upprättstående i marken eller en våg, men det är bara för små människor har frustrerade

  • tsss

    Medlem
    16 november, 2010 vid 10:00 som svar på: Manifestation för strandskyddet i Nynäshamn, Hamnviken, d 14/11 kl 18.00

    Jag var nere vid Erstaviken o tittade på den manifestation som Tyresö Naturskyddsförening genomförde söndag kväll. Man vänder sig mot de nya mer tillåtande lagarna, som urholkar strandskyddet. På andra sidan Erstan så kunde man se motsvarande aktivitet på Solsidan/ Saltsjöbaden

    Det var inte någon folkfest direkt, trots behagligt väder. Ca 30-40 personer hade kommit, varav en del var barn samt några politiker. Föreningen i Tyresö hade före valet skrivit till våra lokala partier och frågat om man var beredd att avsäga sig den nya lagens möjligheter till att undanta områden från strandskydd (i syfte att bebygga stränderna). M och KD var ej beredda att avsäga sig den nya möjligheten medan övriga partier (oklart hur C ställde sig) hade sagt ja till en sådan frivillig återhållsamhet.

    Hur var det nere vid Torö?

Sida 19 av 44
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications