tsss
Forumsvar skapade
-
Nu när snön smält så dyker fynden upp! Mycket dyrt om nu segel o bommar är av samma årsmodell som brädorna. Ser ut som två Bic Rock n Roll, tidigt 90 tal?
Grejerna kan säkert användas till något, om man kan pruta bort dom flesta tusenlapparnaPris: 5 000:- Typ: Dyk & Vattensport Uddevalla: Visa var
Har sedan länge inte tid att surfa så nu skall dom ner ifrån väggen. Det e 3 st brädor, 4 master, 5 bommar, 7 segel, div fenor och 2 selar. Dom är skitiga på bilden efter att ha hängt under presenning hela vintern, -
här är ettfynd till
obs namnteckningen av Brian Hinde på brädan
http://www.blocket.se/stockholm/Windsurfingbrada_med_manga_tillbehor_26592327.htm?ca=11&w=3
priset 500 är ju överkomligt, men grejerna gör sig bäst i sopcontainer (eller på w-surfmuseet) om det är samma årgång på segel osv som på brädan
-
Om du ska pensionera klenoden och bara ha den vid enstaka tillfällen…
MHRF har en försäkring för samlarfordon som är extremt billig. För en mc (från 1982) som jag har blir det 400 per år för helförsäkring! Men då blir den först kollad av en särskild besiktningsman från MHRF och man får bara köra den som hobby, och ej använda som bruksfordon. Man måste även ange vilken vanlig bil/mc som man har i vardagslag. Krav på garageförvaring osv.
Men om du tänker nyttja bilen för brädtransporter osv så är det nog inget att fundera på.
-
Grattis till Rasmus W som i alla fall tog mod till sig. Och som säkert har helt rätt i att ingen riktigt orkar svara på detta gigantiska ämne. Själv vet jag lyckligtvis för litet för att våga uttala mig om boardvetenskapens heliga Kaba.
Tittade under en gammal Mistralbräda (ca 1990) och bottenformen ser ut som dubbelkonkav men med uthyvlat mittenparti. Tjaha – varför så??
Misstänker att ibland har nog inte ens shapern haft en susning om vad som varit en förbättring eller ej…
Men ska man sälja nya årets brädor till sugna kunder så måste man ju komma med något nytt.
Om jag tittar på mina brädor så verkar dom, alla tre, ha ett mycket svagt v-format bottenparti. Men v-formen är så utvinklad att första intrycket på två av dom är att dom är platta i botten… -
X186;603315 wrote:hmmmmm att ni bara orkar skriva om all skit som säljs på blocket …….. måste ju finnas ett intresse i dessa grejor eftersom det skrivs så mycket om det eller ???
I år skall jag försöka lägga in bilderna så att man kan se, även när annonsen tagits bort, vad för brädor och prislägen, det är fråga om. Tanken (det finns ibland en sån faktiskt) är att det kan bli en uppslagsbok så att nybörjare kan orientera sig i det som varit och se vad man skall lära sig undvika.
Sen är det ju en annan sak att jag och flera med mig här på surfzone tycker det är kul med teknikutveckling (utvecklingen går med stormsteg fram och tillbaka..). Och även att många blir nostalgiska över att se gamla bekanta, lätt mossbeklädda, dyka upp i annonser.(kanske blir en rörelse med gamla grejor när det inte blåser? Se bara på Motorhistoriska klubben, golfare som spelar med hickoryklubbor eller varför inte Gaff yacht Society)
Bättre att göra något än ge sig in i det totala sammanbrottet som verkar står för för dörren för många vintertrötta surfsugna… att döma av senaste dagarnas inlägg på surfzone -
Företagsannons! Dahlbergs Byggmaterial i Kramfors har gjort ett containerfynd som skall fixa årsbokslutet till svarta siffror!
Pris: 400:- Typ: Dyk & Vattensport Kramfors: Visa var
Vindsurfingbräda äldre modell med 2 st segel
mast i mitten saknas eller om det ska va nåt fäste nertillhttp://www.blocket.se/vasternorrland/Vindsurfingbrada_26452451.htm?ca=11&w=3
-
Nu verkar vintern snart vara över. Blocket Superstars har vaknat ur idet.
http://www.blocket.se/alvsborg/Fin_vindsurfingsbrada_26415865.htm?ca=11&w=3
3000 för gammal bräda med glasmast o no brand segel
-
Vilket år var detta? Omkring 1990?
får vi läsa fortsättningen, för det var väl en sida till?
Tomas
PS ”Robby Naish använde en standard Mistral Equipe” – där ser man, borde nog aldrig sålt min egen DS
-
Blåst;598583 wrote:Jag tycker också priset kan funka om än lite väl saltat, men att attackera någon med LOSER för att han skrivet ett kul inlägg förstår jag inte riktigt. TSSS skriver ju till och med att han har svårt att avgöra om det är ett tydligt vårtecken eller ej.
Bättre att gå ut och leta vårtäcken så man får ut och köra snart än att sitta inne framför datorn o klaga :confused2:
Han som kallade mig Loser och undrade av jag var dum och obemedlad har tydligen plockat bort inlägget. Även om minst ett av epiteten är riktigt så var det nog mer att han hade ett anfall av allmän irritation, kanske var ölen slut eller så.
Jag var också nyfiken på vad det var för bräda, den ser ändock rätt modern ut i stilen??
Och en bild med två segelpåsar är inte särskilt informativ. -
dom ska starta 2a och troligen sista seglingen 16.25
americascup.com – där finns en streamlänk till höger under ”Regatta”
-
hej
Håller med om att det ju ska vara speed på ett speedforum!. Idag så kom man igång i alla fall i svaga vindar utanför den spanska kusten. och då blir man impad av dessa båtmonster.
Banan är Start – rundning efter 20NM – åter till målet. I svaga vindar så trodde man ju att det skulle bli segt.
Men det visade sig att i vinden som oftast var runt 5-6 knop och som mest 8 knop så kom båtarna lätt upp i farter runt 20 knop. Som mest på slören såg jag ibland 28 knop. Så det måste anses som platsande på ett speedforum i alla fall..
Hade varit kul att få se dom köra i vindar på 20 knop. -Tror dock att dom hade någon maxvind på 15 knop då tävlingen inhiberas.
(Trimaranen verkade ha klart övertag, vingmasten -58 meter hög- gjorde skillnad) -
ursprungsdokumentet är ju från 1850-talet. Och alltså ganska oklart. Då kunde man ju inte förutse vad som skulle komma.
Under många år (130 år men ibland gick många år mellan två utmaningar – dom första hundra åren var det nog bara Storbrittanien som utmanade ) så vann ju jänkarna varje gång, och kunde deklarara vilken båttyp som gällde. T ex Reliance från 1903 hade över 1500 kvm på en enda mast. Gaffelriggad med toppsegel. Och ett par gubbar som jobbade i masten under segling. När det knakade i riggen så tog alla betäckning. På 30talet använde man J-båtar (miljardärsklassen kallad- ägdes av Rockefeller, T Sopwith, Morgan, Thomas Lipton)
På femtiotalet beslöt jänkarna att det var tolvor (R12 – en konstuktionsklass) som gällde, dom var dock ändå uppåt 20 meter långa med 150 kvm på kryssenpå 80talet (84?) så vann Australien och därmed var jänkarnas långa dominans spräckt.
Sen vann nog USA tillbaka cupen och försvarade den med en jättekatta gentemot utmanaren Nya Zealands jättebåt som bara var en enskrovsbåt. Kattan seglade i cirklar runt Zealändarna, Det var inte direkt upphetsande.Sen kom dom intresserade länderna fram till att man måste enas om båttyp, och då blev det ändå sportsligt på något sätt under åtskilliga år. (Victoria och Orm och vad dom svenska nu hette, 30 meter långa enskrovsbåtar, som inte klarade hårt väder)
Nu är enigheten om upplägg knäckt och detta kan vara döden för världens äldsta segeltävling. Så övergång till flerskrov är inte något beslut i samförstånd direkt.
(Finns nog fel i historiebeskrivningen, men men)
-
Som skärpt Stockholmare såg man ju direkt att det inte var Erstaviken, med sina 20 sekundspustar med stabil vind…. suck
Så efter litet deckararbete visade det sig vara en turistö syd om Nya Kaledonien, som ligger utanför Australiens östkust, norr om NyaZealand. Så man måste nog åka ett halvvarv runt jorden för att ta sig dit. Och anläggningen såg inte särskilt budgetmässig ut, krävs nog tjock plånbok.
Någon som varit där?
-
på tel 08 7449998 beskriver Sture N att man seglar på Gränöfjärden. Det är söder om ön Koppholmen.
http://kartor.eniro.se/m/M6UWqparkering norr därom utanför kartbilden vid Sandholmarnas naturreservat. Promenad innanför Sandholmarna vad jag förstått till man når bättre o nästan snöfri is.
i sjökortsbilden inget namn angivet på Sandholmarna men det är i princip ön norr om Koppholmen. Man går genom sundet där det syns fyra kors.
