tsss
Forumsvar skapade
-
Tack Svenne för en fullödig genomgång. Vad vore Surfzone utan dina kunskaper! Jag lärde mig att vara mer ordentlig med epoxi än vad jag varit tidigare, ska byta handskar mer frekvent och skydda huden bättre. Samt att köra andningsskydd även senare än 1 vecka efter härdningen, som han engelsmannen sa under någon genomgång för länge sedan.
Dt där tipset att byta blandningskärl har jag hört men aldrig brytt mig särskilt mycket om, ska bli bättring på det nu.
(Sen vågar jag ju knappt säga att jag köpte billig Biltema kvalité till mitt lilla snowboard-projekt – men som tur var har jag en rejäl andningsmask om jag nu ska slipa något när lamineringen är gjord…)
-
@jopi 528180 wrote:
Epoxyångor är väldans ohälsosamt, använd kolfiltermask när du blandar plasten!
???
Är det så?
Instämmer helt med Carl R som skrivit att slipdamm från expoxi som just härdat är extremt allergiframkallande. (Enligt en föredragshållare så minskar farligheten efter ca 1 vecka när härdningen är helt färdig.
Likadant med epoxi som man kan få på huden, inte bra alls.men ångor? Nu är väl den mesta epoxin fri från lösningesmedel, så det skulle vara ångor från plasten själv…? Svenne o ni andra, hur ser ni på detta?
-
@Träsurfarn 526935 wrote:
Fortsätt gärna att följa orginaltråden tråden på: http://bygden.nu/isabella/viewtopic.php?t=1147. Där en av de drabbade nu har gett sin syn på olyckan. Man har även lite ödmjukt börja ifrågasätta Isabellaregeln. alla väjer/ingen har rätt till väg.
Träsurfarnför två helger sedan på Drevviken var det ett myller av isfarkoster, kitewing mm men oxå många skridskoåkare utan segel. Inte bara jag tyckte det var litet äventyrligt med isjakter som korsade den då upplogade slingan. Flera andra kände att olycksriskar fanns.
Når jag åkte draksegel på 70-talet så var det alltid så att man undvek DN jakter. Om dom var på samma ställe så gjordes två banor upp så att man inte behövda korsa varandras kurser. Man tar ju bl annat olika höjd på kryssen vilket gör korsande kurser bekymmerssamma. Drakseglet har många döda vinklar, så det är nog bra att dom succesivt utgår och ersätts av Kitewingseglet.
Isabellornas skapare ville ju inte ha något tävlande så därför tycks dom mest halvvinda fram och åter.Om en riktigt allvarlig olycka inträffar kommer det att bli en massa diskussioner efteråt, så kanske bättre med diskussioner innan.
DN-jakternas regler (som jag hittade där Klas A angav, på sisf.se) bygger på att man seglar bana. Då blir det mycket kryss o slör. Reglerna bygger på vanliga väjningsregler för sjötrafik samt kappseglingsreglerna. Vidare använder man en del av dom gamla sjötrafikreglerna att den som slörar, länsar o halvvindar väjer för dom som har kryss – dom reglerna fanns på 60-talet när jag började segla)
Jag har inga direkta förslag men hoppas diskussionen fortsätter. DN-reglerna är krångliga och kräver banläggning men genom att dom hållit sporten ganska olycksfri (vad jag vet, det var ju en allvarlig olycka med två 15 kvm jakter för någora år sedan – tror att dom kör samma regler) har man ju visat att de funkar ganka bra.
-
En skridsko i stället för soppslev. ?? Då får man en tre-medarskontruktion utan plattform. Tja kanske
någon som testat?
Vaknade i natt o kom fram till att en skridsko borde prövas. Visserligen kan den inte användas vid eventuell soppmåltid på isen, men monterad under en mastfotspuck som sitter på vanligt sätt under en joint, så kanske….
Jointen böjer sig förstås, så övergången skridskon till förlängaren bör kanske fjädras av på annat sätt…Skridskon måste vara fri att rotera i fästet samt att den ska kunna följa ojämnheter i underlaget….
Får se vad en ytterligare natts grubblerier kan medföra…
-
För skridskoseglare så gäller ju förstås styrbordsregeln. Drakseglen har ju en massa döda vinklar så där är eg risken större för krock än med kitewing där man ju ser bra åt alla håll.
Isabellorna har ju kört sin regel ”alla väjer” ganska länge. Men DN-jakterna har väl vanlig styrbordsregel? Klas du vet antagligen svaret?Tomas
-
@JPS 526448 wrote:
Rep och sele tror jag inte att jag vågar mig på. Låter besvärligt både att kroka i och att hinna kroka ur.
Jag får ta och testa mina gamla hederliga uppklippta Biltemahandskar.
Lurar dock fortfarande på om det inte borde gå att hitta på något finurligt för att åtminstone avlasta fingrarna/händerna.
Rdmmast skulle nog vara lättare att greppa.
Instämmer till fullo i behovet av en bra idé. Provade soppslev för några år sedan o kommer mest bara ihåg hur slitigt det var för ”mastarmen”. Måste kanske börja med en analys av krafterna och deras vektorer. Vad är det som skapar behovet att hållla emot så mycket?
-
@Svenne 524642 wrote:
Jag har stroppar på min landboard och det funkar skitbra. Jag har köpt bred ”ryggsäcksrem” och justerspännen på Friluftskompaniet för att bygga stroppar till snowboarden. Skorna är ju liksom ändå på så de behöver inte vara mjuka.
Fast allra helst hade jag sett att de sura rövhålen på Tibnor hade varit lite mer servicemindade så att min polare kunde ha fått med sig stål till nya skenor istället. Handla aldrig på Tibnor.
Tack Svenne!
Med hjälp av JPS´bilddokumentation samt mått och din skiss ska det bli brädmeckning i nästa vecka. JPS säger ju oxå att brädan är väl mjuk så en extra förstärkning med plywood verkar smart.
Ska oxå fodra brallorna med sittunderlägg, för att minska smällar mot höftbenet.En gång i tiden köpte jag skenor från (tror jag) Avesta Järnverk. Minsta fakturabelopp var 300 spänn men detta var tidigt 70-tal, så det var halva månadslönen (viss överdrift). Det var härdat bandstål, ett helvete att borra i men ok till skridskoskenor. Har inget kvar numera, gav bort till en isjaktsbyggare för länge sen. Under åttiotalet kunde man få köpa skenor genom Svenska skridskoseglarförbundet, som numera heter Isseglarförbundet. Vet ej om dom har några sådana erbjudanden längre. Maila o fråga via http://www.sisf.se
Kanske Klas Argulander vet något ställe som säljer skenor, han ska göra ordning ett par skridskor i dagarna.
Eller som Bicless skriver nedan, lyssna med Vindsökaren (ochså en person som bor i Tyresö) han har förmodligen tillgång till bandstål av olika kvalitet på jobbet.
häls Tomas -
@Electric 523248 wrote:
De e ju en sån jag kör på – fast jag byggde den inte själv. Jag köpte min för 600 spänn för sådär 10 år sedan. Enligt tsss (som jag mötte på Ältasjön-isen häromdagen) finns de fortfarande i lager hos den som tillverkade och marknadsförde sådana, nämligen Klas Holmgren, 08-6128553. Det är alltså ett mycket billigt sätt att direkt kunna issegla (förutsatt att man redan har vindsurfingrigg. Och fixar en adapter om det är en modern rigg).
/Lars
hej igen!
jag stod visserligen bredvid o hörde repliken, men den kom ur munnen på Per-Arne, dvs Träsurfaren. Holmgren hade tydligen erbjudit P-A att få överta lagret för en billig penning, men svaret blev -nej, tack.
Finns ju bättre alternativ nuförtiden med överlägsen funktion, även om du, Electric, kör efter principen ”ingen mening att byta förrän grejeorna går i kras” (En bra princip som jag som 40-talist är uppväxt med.)– Som tidigare sagt så har vi i TWC några st som vi skänker bort.
CU / Tomas
-
@Electric 522987 wrote:
Jag kan väl inte låta bli att komma. Då får man en dags försprång på polarna här i Södertälje (om de inte vågar sig ut på Måsnaren förstås).
På Ältasjön idag 28 dec var det en massa folk samt dessutom flera av författarna till dom sista inläggen här på sidan. I den obefintliga vinden mötte man först ”Electric” med sina gamla grejer o sen ”Träsurfarn” med Kitewing. Bra is och härligt vinterväder, men som sagt ingen vind. Många fler Kitewing-seglare fanns på plats – Klas Argulander hade nästan hela familjen med sig, när dom gled runt sjön på långfärdsskridskor.
PS Såg i någon israpport att Uttran skulle vara ok.
-
@Träsurfarn 522767 wrote:
Tjaba!
Kunde inte låta bli o visa en nostalgisk bild när jag höll på med wintersurfern:
Kul grej, men tog dålig höjd och jag kände mig för låst.
Kör med en Kitewing/Skimbat sedan ett flertal år nu o tycker det är toppen!
TräsurfarnPå Träsurfarens bild ser man inte riktigt konceptet. Det är en aluminiumpinne som monteras mellan pjäxorna, på översidan. Den går att förskjuta något i förhållande till pjäxan och är inte helt fastlåst. Mitt på sitter ett enkelt rör som masten kan monteras på. På TWC har vi nog tre styckna såna här mojänger. Om nu någon vill riskera livet med denna konstruktion så kan du få en eller flera…
-
@Maglu 522582 wrote:
Lite issurf på lunchen. Har snöat i helgen, men var bara puder så det gick riktigt bra. Lågskor och jeans var inte idealiskt dock, blev riktigt halkigt med all snö på brädan. Halkade av vid ett tillfälle och smackade i isen med ryggen…skönt med armbågskskydd och hjälm =).
Fick en förbipasserande att slänga iväg några foton…Ser att det är en snowboard. Hur är den utrustad? Stroppar? Fena?
snygga bilder – julstämning!
-
@appel 522504 wrote:
Hehe! Bringdal är cool….
jag följde tråden på Sailing-anarchy sidan. Bringdal har tydligen uttalat sig på någon annan w-surfsida och citeras av skribenten i tråden:
”To add a bit about the discussion, here is the translation of what Anders Bringdal (who I know and have a lot of respect for) posted on a windsurf website (my translation).
Anders, a former Windsurf world champion, was tailing the jib on board.
QUOTE
Sunday, we lived a quite extreme adventure: we had brought the boat up to speed in adequate weather with 35 knots of wind when, in the course of the run, the wind force increased a lot. We were sailing at 55 knots when the gust hit, the boat took a violent acceleration, apparently reaching 61 knots !
In that gust, the booat started to put the nose down, and due to the tension on the sheet, we were not able to ease the jib fast enough. As she was more and more in contact with water the boat went nearly into full stop, and 3 seconds later we were overturned… We are all fully bruised, but everybody is fine except the Hydroptere mast which did not stand it !!!
As for me, I have never experienced such a plane on water and I am sure, this boat is capable of 55 or 60 knots 500m runs !! It’s only a question of trimming the crew, as forces and precision required by these high speeds set standards unknown to this day….
What makes me sad is that this ”failed speedloop” cost far much more that a windsurf crash in the middle of a run.When a windsurfer quotes a non-landed ”speedloop” one could think of a pitchpole, but he describes an event happening so fast, that even themselves might not have fully figured the movement.”
-
@JPS 522321 wrote:
Hur långt är det från nosen av brädan till centrum mastfot?
– Jag har två positioner på mastfoten. 47 och 53 cm från nosen. Har bara testat 53 ännu och det funkade bra.Sedan är det ytterligare ca 35 cm bak till framkant på första stroppen vilket också känns rätt så lagom.
Skenan (planslipad) har 4-5 cm utstick från brädan. Skulle inte vilja ha mindre.
Den enda förändringen jag vill/borde göra är att ändra lite på vinkeln på skenan. Den har en tendens att få ojämn kontaktyta pga främre delen av skäret sticker ut för mycket i förhållande till brädans lutning. Gick det att förstå?
Ovanstående problem skulle säkert vara enklare att fixa om man monterar skenan i ett spår i skidan och har olika många distanser fram och bak i infästningen.
hej
Jo, jag förstod hur du menade. Mx Iggesund har ju löst problemet med en sned fena. (Och kanske skapat ett nytt problem med extra-taggen på slutet! Jag gillar den eleganta användningen av en hyllkonsol till fena samt slang som fotstropp! Nu är vi långt ifrån kolfiber och kevlar! )
Då kör jag nog med att fräsa ett spår och montera Skridskon på översidan. Och pröva att shimsa i framkant av skridskons fäste. -
@JPS 522001 wrote:
Jag tycker inte att du ska ha två fenor/skär på brädan. Inte om du vill kunna använda den på hårt underlag i alla fall. Det kan möjligen fungera på snö.
Stroppar funkar bäst enligt mina erfarenheter.
Bilder och bygginstruktioner på min alpina snowboardskapelse hittar du här: http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?t=47528
Fler bilder samt olika mått kan ordnas fram om någon är intresserad.
ok, jag kör med en skridsko så som du har gjort, eftersom du tycker det funkar bra. Jag hade idéer om att fräsa ett spår i brädan och montera skridskon på översidan, så att bara skenan sticker ned. Kanske onödigt sofistikerat?
Hur långt är det från nosen av brädan till centrum mastfot?
Din skridsko ser ganska genomsnittlig ut, gissar på 50 mm höjd? Är det lagom tycker du? (Jag har två äldre skridskor som jag tänkte offra. Dom är är nog 75 mm höga)
Slipningen, lät du den gamla planslipningen vara kvar, eller har du slipat om till kniv-egg?Siktar på premiär direkt efter nyår!
T
-
@Mossberg 521726 wrote:
Hallå, apropå snösurfing, jag tog en gammal snowboard (ett långt as, K2 AC176, directional, som jag hittade på Gengåvan i Karlstad) o skruvade fast en fena i plåt undertill baktill, satte på fotstroppar av slang o ett mastfäste. Har inte provat än men är säker på att det funkar. Ser i stort sett ut som den bräda surfspot ev ska sälja fast min kostade 225 spänn + skruv, slang o lite mek. Ölidligt att bo här nere i söder där det fan aldrig blir vinter…
hej
jag har en alpin snowboard som jag ska göra om (kostade dock 600 spänn).
Sätter två skridskor längst bak vid sidan som fenor. Funderar på hur långt från brädans framkant som jag ska montera mastfoten? Hur långt ifårn monterade du?
Sen är jag osäker på om jag ska ha fotstroppar. Tänkte skruva fast en träregel 2tum x fyra på bakre halvan av brädan, så man har något att sätta fötterna emot. Är det bättre med fotstroppar?
Synpunkter efterlyses.
