tsss
Forumsvar skapade
-
tsss
Medlem8 augusti, 2008 vid 15:44 som svar på: Från pråm till Bullit Racer- synpunkter o ev hjälp@Rainville 487919 wrote:
Om jag inte minns helt fel så kan man även skruva i en vanlig mastfot med 8 mm gänga i denna skena. Bredvid det större hålet sitter ett mindre hål med en M8 bricka i botten.
Det första man blir blind på är ögonen. Du hade helt rätt, akter om det stora hålet sitter ju ett litet som går ned i en M8 bricka! Förbisåg nog detta när jag försökte pressa ned 17 mm pluppen i 15 mm hålet! Jag har ju själv använt vanlig mastfot monterad i motsvarande extrahål som finns på TWCs Mistral Explosion, så jag borde ju kollat bättre. (Ska beställa tid hos Favoptic!)
Så nu behöver jag inte leta svarvstål.
Återkommer med bilder. Junioren skulle få litet rabatt av Bicless om han köpte den behövliga 460-masten på Surfspot.
-
tsss
Medlem8 augusti, 2008 vid 11:49 som svar på: Dare to get dumped – freediving course for surfers@S31 488365 wrote:
Nån som skall med? Jag har i alla fall anmält mig…
Gick en introkurs i ”vanlig” fridykning tidigare i somras – höll andan i 3.20 – typ 3ggr längre än jag någonsin gjort tidigare.🙂 Mathias
har du sett personligt meddelande om liten NP-våtdräkt?
hälsningar Tomas -
tsss
Medlem7 augusti, 2008 vid 14:16 som svar på: Från pråm till Bullit Racer- synpunkter o ev hjälp@Svenne 487913 wrote:
Slå mig en signal så kan jag svarva pinnen.
Svarven väger 2,5 ton, overkill är kul.–S
Tack för erbjudandet! Skall försöka svarva till den själv, eftersom jag ibland lyckas ta mig in i en skolverkstad. Misslyckas jag så hör jag av mig igen.
hälsn Tomas
-
@erik.olsson1 486323 wrote:
Hej!
Jag söker efter en mastfot till en för övrigt komplett bräda från 80-talet av märket Rocker, tillverkad av Partab med nummer 29001. Brädan är 384 cm lång och 66 cm bred.
Hålen till mastfoten är ca 10 cm djupa och har en diameter på 27-28 mm längst upp. 15 mm ner är diametern 2 mm smalare.
Hör gärna av dig om du kan hjälpa mig,
Mvh Erik
Läs på FAQ som du hittar här ovan: Ang att köpa en bräda –
”Ingen budget alls, köp billigast möjligt
Vill du komma billigast möjligt undan, så tänk på följa följande råd.
Undvik att köpa någon bräda, som är tillverkad innan början av 90-talet.
Köp inga trekantssegel, utan seglet skall ha genomgående lattor och seglet skall vara tillverkat i mylar eller gemomskinlig väv. Finns detta så är seglet skapligt modernt.När det gäller bommen, så skall den definitivt vara av modell snabbkoppling mot masten . Finns ingen snabbkoppling på bommen, välj en annan bom!
Om du har läst så här långt och fortfarande inte är avrådd, från en gammal pråm till bräda. Så kontrollera hur riggen är fastsatt i brädan. Är det med hjälp av en ”Thermoskork” som skall stoppas ner i oilka hål i brädan.
Köp inte en sådan bräda!! Då är brädan 15-20 år gammal och du kommer få svårigheter att hitta reservdelar + att mastfoten alltid hade en tendens att lossna vid onödiga tillfällen.
Har brädan legat i något förråd länge, kolla upp skicket på mastfotens gummiled ”jointen”, som är kopplingen mellan bräda och rigg.
Den skall se fräsch ut och inte ha några sprickor!! Går jointen av och det blåser åt fel håll, så har du stora problem..”För dom som kan surfa är det litet kul nostalgi med en gammal bräda, så om du kan windsurfa och vet vad du gör så fortsätt projektet. -men om du tänker börja windsurfa så finns det inget enklare sätt att bli avskräckt från denna ganska häftiga hobby, än att börja med en gammal pråm med sånhär mastfot som du beskriver.
För dom som har moderna grejer så kan det vara kul med en gammal bräda att leka med. Enklast är att plasta fast ett modernt fäste i brädan så att man kan ha en helt modern rigg (2 tusen för hyggligt beggat paket). Då är gamla pråmar någotsånär roliga. Segel, mast och bom från 80-talet är döden för blivande w-surfare, dom ledsnar alldeles för ofta.
-
@willyskipper 486080 wrote:
Min syster är nybörjare och har köpt en fanatic viper +200 liter nybörjarbräda. Jag var ute med den idag men tyckte att den var svår att ta höjd med. Fick verkligen kämpa för att komma typ 20 m högr upp i vind efter varje bog, detta även med centerbordet nere. Fenan som följde med är 30-35 cm skulle jag tro.
Det blåste ca 2 m/s och jag riggade ett 5.0 kvm segel åt henne. Hon är ju nybörjare och skall mest ut och känna på brädan och lära sig slå och komma tillbaka där hon startade ifrån.
Sedan bytte jag till min SUP med samma segel och kantar man den så var det betydligt lättare att ta höjd med den.
Tycker att en nybörjarbräda skall vara lätt att ta höjd med,så att det är lätt att lära sig surfa. Frågan är om fenan är för liten även fast man har centerbordet nere och/eller det är någon särskild teknik att segla de här brädorna?
mvh
Johan
På TWC har vi en Starboard Start. Drygt 200 liter och en massa yta som limmar fast brädan vid vattnet, ett fast monterat centerbord och en stor fena. 5,0 segel – tar dålig höjd i lättvind (1-3 meter/sek), så vi får ofta hämta nybörjare som ju har svårt att kryssa. Även för dom som är vana surfare är det ett helvete att segla hem Starboarden i svag vind. (Dom nybörjare som inte fixar att komma hem löser vi av på vattnet med vår gamla Dufour och en dubbelpaddel!)
Så fort som en nybörjare klarar att segla Starboarden, så är det dags att segla pråm (Elvström) även dom med 5,0 segel. Och då är problemet nästan det omvända, i alla fall om vinden friskar, dom höjdar hela tiden och har i början svårt att falla av för att slöra ned till klubben…. -
@agneta 485846 wrote:
Hej tsss
31 mm lite drygt är ytterdimensionen på den cylindriska foten.
Tack för ditt erbjudande om bräda. Vi finns i Göteborg så det blir nog lite bökigt att få hit den men har du vägarna förbi så är du hjärtligt välkommen.
heej svejsJag hittade bara en mastfot, den var 25 mm i diameter, så den funkar inte.
Och inte ska jag till GBG heller, men lycka till!!!
(Kanske någon på västkusten har ett vettigare projekt att fixa med för er. Jag tror att sporten tappar proselyter när gamla pråmar är det alternativ som erbjuds. Dom häringa termoskorkarna funkade inte bra ens när dom var nya…) -
@agneta 485605 wrote:
Hej
Är på jakt efter en mastfot till en gammalbräda ”prosurfer mark ll”.
Egenligen är det bara en mässingshylsa som sitter runt skruven som håller fast masten som gått av som behövs men enklast vore en hel fungerande fot.
Finns det någon som vet vart man kan finna så gamla grejor eller har du någon i dina gömmor? Maila si så fall till info@arttext.se. hej svejsDet är en typisk termoskorks-modell. Tyvärr gjordes såna här i en mängd olika dimensioner. Jag har kanske ett par liggande… Mät diametern på den cylindriska foten som går ner i fästet på brädan.
Men man kan säga utan undantag att det inte är någon mening att lägga arbete på såna här grejor, om man inte jobbar med museigrejor. Såna här fötter satt på brädor som oftast vägde 20-25 kg och byggdes en bit in på 80-talet. Troligen kan du få en modernare bräda gratis. T ex erbjuder jag en Bullit Race gratis om du vill ha. Den har i alla fall ett klart modernare mastfotssystem och är på 112 liter. -
@BooMan 485689 wrote:
Det tar aldrig slut på eländet…:tongue:
innovativt språkbruk! Calypson hade ”mittroder”! Förstår att det inte blivit mycket seglande, svårt att få riktiga roderutslag i den trånga cb-lådan…
-
@Träsurfarn 485586 wrote:
Tjaba!
Sitter på ett it-cafe i Kalmar och summerar Vindsurfing/seglings-veckan som jag hade med med min polare och hans son i Stockholms skärgård. Vi hade tandembrädan och en Tiga på släp efter båten när vi seglade. Mahognybrädan Grego låg på däck och solade sig.
Vi gick hela vägen från Kungsängen i Mälaren till naturhamnen säck i Stockholms mellersta skärgård och kom fram mitt i natten, så vi lag oss på svaj. På morgonen letade vi upp en bra plats att både förtöja båten, samt även bra plats som både var rigg och surfvänlig. Det slutade med at vi lag oss i ensamna i värsta blåshålet i viken och gjorde en värstingförtöjning: Två ankare. två långa förtampar samt tre springtampar för att gardera oss för eventuellt vindskifte och vindökning.
Nu var det äntligen dags att vindsurfa! Vi hade kommit fram till att jag passade bäst för att stå bak eftersom jag var tyngst och hade det minsta seglet (6,0). Min polare körde med sin gamla fina Gastra 6.4:a. Slagen och manövrarna satt perfrekt trots att brädan gick bra tungt o var lite som en u-båt innan man kom upp i planing. Lite bärigare o fylligare för hade varit önskvärt! Jag vet om någon av er har varit i Säck som är en av de mest populära o största naturhamnarna i Stockholms skärgård. Sundet in/ut från Säck är inte brett , men där surfade vi igenom för att söka oss till friare och blåsigare vatten. Minsann.. Det fick vi! Det kunde vara lite tungt innan vi kom upp i planing, men då blev lyckan dubbel och total! Så här i efteråt ångrar jag att vi var lite för mycket fokuserade på att ta höjd i stället för att falla av lite o surfa mera på fart. Vi ville ha lite marginal så att vi kunde eventuellt driva tillbaks mot Säck om vi/någon av oss skulle balla ur. En följebåt hade varit suveränt att ha, men vi hade tilräckligt att släpa på ändå plus då hade vi behövt vara en till. Tandembrädan gick otroligt stadigt och tog väldigt bra höjd oavsett om vi körde med det lilla eller det stora centerbordet. Men hon är lite för lovgirig med den segelgaderoben som vi körde med: 6.4:a fram ovh ett 6.0 bak. Jag fick skota ut lite väl ofta för at tvi inte skulle gå för högt. Min polare har planer på att skaffa sig både en ny bräda och ett värstingsegel på 7>. Då blir vi nog kunna bli av med lovgirigheten samt även kunna plana lite tidigare. Det blev inga bilder tagna på tandemsurfet under den veckan men jag lägger upp lite tandem-surfbildersenare som jag har tagit tidigare i Kungsängen. Nu får det vara slutsnackat om surf! Dags att återgå till seglingssemestervardagen och min fru. Hoppas på stadig syglig vind för spinnackersegling Kalmar – Slagsta Marina/Mälaren.
Hade!
Träsurfarnhej P-A
kul att brädan kommer igång igen. Ska skicka tråden som en länk till Åsa, så får hon se vad som händer med den gamla långbrädan.
hälsn Tomas
-
tsss
Medlem26 juli, 2008 vid 19:38 som svar på: Mastfot till Fanatic Race Cat (180 l) – Modell kring 1990@Klas TSS 485129 wrote:
Här är lite bilder på delen jag behöver (vita pluggen). Lite sent än lovat, foten låg i Skåne så det tog ett tag och få hit den..
”Bicless” eller ”S”, kolla gärna om det är denna modell!!
Första och andra bilden är på nedre delen av mastfoten, den vita pluggen är den del som sätts ner i hållaren på brädans skena. Det är mest denna del som jag behöver. Men har ni hela mastfoten tar jag den också (Pluggen är ca. 2,7 cm bred som bredast)
Tredje bilden är på ihopsättningen. Jag har skruvat av delen som sitter fast i brädan för enkelhetens skull.
//Klas
070-7466472Bra med bilder – om dom bara syns. Men jag får inte upp dom. Dock har jag själv en Fanatic Ultra Cat, så jag har troligen samma ganska breda plugg som du skriver om. Jag kallar den ”Mistrals stora modell” för Mistral (och även Elvström) hade denna dimension på fet plugg. Jag har nog ett par stycken, varav minst en någon metallegering.
(Tänker inte heller jag förvandla kossan till en soffa, möjligen blir den väggdekoration när jag hamnar på hemmet.)
hälsn Tomas
-
såg att någon på västkusten sålde en ”gammalräzer” av märket Shadow. Svensktillverkad enligt annonsen. Någon som känner till storyn bakom?
-
@jon-ass 479671 wrote:
såg den här nu .. någon som har testat o vet hur den funkar ? http://www.blocket.se/vi/16757714.htm?ca=11_s
Det är en Trampofoil. En uppfinning av Alexander Sahlin, svensk mästare i skridskosegling, och en av killarna bakom försöket att klara 50 knop med en båt med paravan och kolfiberrigg. Den funkar men kräver bra kondis om man vill komma en bit. Har för mig att dom kan komma upp i över 10 knop med rätt person som hoppar upp o ned på den lilla plattformen. Lägg märke till att det står atlet i texten nedan (sic). Troligen är detta en enklare kopia. Denna uppfinning är förmodligen inte patenterad, det är för dyrt. Originalet var byggt i kolfiber o epoxi.
Citat från Alexanders hemsida: trampofoil.com
The Trampofoil is a Human-Powered hydrofoil with flapping wing propulsion. The Trampofoil® gets its supporting and propelling force completly from the hydrodynamic lift on its hydrofoils. The athlete jumps with both feet together and pushes the hydrofoil alternately up and down. The vehicle is normaly started and landed on a jetty and it is not possible to start from the water with the present configuration. The speed interval is from 2.5 to 6 m/s (5-12 knots). The current distance record is 11.5 km (A. Sahlin 1997).
The Trampofoil is not available for purchase at the moment. All ideas and proposals on how to start up the production again are welcome. We can be reached by e-mail at: info@trampofoil.com . -
@Linnuz 478909 wrote:
Okej, men jag vill verkligen ha nåt att åka på här inne i stan! 🙂
Så jag skulle bli grymt glad om nån kunde länka till: En bra bräda, En mast, Ett segel, En bom, och alla andra saker man behöver (ingen våtdräkt eller hängsele) till ett sammanlagt värde av 2000 kr ^^
hej
Du kan få, från TWC, ett NP 6,5 Camber segel fr tidigt nittiotal. Ganska ok, men en del tape. Sen kan du nog få en fungerande bom oxå. Så köp en 460 mast och en bräda för dina 2 papp. (javisst förlängare o mastfot, i alla fall längare för pin kan du få köpa för en hundring av mig. Mastfot återstår också i all fall, kostar 300 nya)
hälsn T
-
@Linnuz 478721 wrote:
Okej, men om man tycker det är kul på en gammal bräda med trekantigt segel, så borde det vara iallfall lika roligt på den där.
hej
Som Carl R skriver så har TWC några klubbrädor som medlemmar kan få låna utan kostnad, när man surfar på Erstaviken. Gå med i TWC så får du säkert goda råd, när det inte blåser, samt när det blåser möjlighet att pröva halvmoderna grejer , dvs 90-tal och 2000-tal .
Var bor du?
hälsn Tomas
-
@nybörjarsurfaren 477064 wrote:
Hej
Jag köpte en Gammal gammal vindsurfing bräda för att prova igen!
Provade för 10år sedan på en semester resa i Grekland.Nu till frågan Bomen är en ”old one” utan snabb koppling!! ja vet att det är skit , men den var billig.
Men hur binder man fast den?
Då jag provade för 10år sedan , var ju allt färdigt.Finns det någon skiss? Eller om någon kan förklara.
Jag och kompisen ska börja lära oss i sommar, han har en bräda sedan tidigare försök.
Men hans bräda är en utan centerboard så när han provade för några år sedan tyckte han det var svårt.Så nu ska vi använda min som steg ett och sedan gå över mer till hans, men vi kommer att använda båda samtidigt ändå.
En glad nybörjare iallfall hitills

Edit hur trimmar man seglest bäst mistänker att jag fick en nitlott till ”trekants segel”
Jag har inga sådan strävor som man ska spänna tills den 4 är spänd!Enligt guiden i trimma segeln (filmklippen)
Leta upp en klubb i närheten. Åk dit med grejerna o få goda råd. Troligen rekommenderar dom att kasta bort det mesta. Knytbommar och 3-kantssegel såldes för mer än 20 år sedan, och det har hänt en del som gör nybörjarlivet lättare, minst sagt. Förutom goda råd kan du på vissa klubbar få låna nybörjarutrustning…
Knytbom och trekantssegel är ok som festdekoration på kräftskivan. Fungerande bom med snabbkoppling kostar oftast inte mer än 2-3 hundra här på konfen. Ett användbart segel lika mycket kanske…
Var bor ni?
