tsss
Forumsvar skapade
-
@bluncken 442263 wrote:
Hej!
Vi funderar på att åka med familjen till Hell i Polen i sommar, har hört att det ska vara bra surfing där.
Är det någon som har varit där och som vet lite mer, kanske har något tips om boende etc?Vi har erfarenhet av Haga Park, är Hell något liknande?
/Anna
Två surfare från TWC var nere på Hel för ett par tre år sedan. Hel är en utskjutande lång, men smal, landtunga som ligger norr om Gdynia. Jag seglade förbi där i slutet av sextiotalet med en stor skärgårdskryssare. Hel-halvön är nog en eller annan landmil lång. (33,020 Km enligt Google Earth) Killarna tyckte nog att det var ganska ok med boende samt surf där. Om du skickar ditt tel nummer till mig så ska jag ordna så du får kontakt med någon av dom. T
-
@Hildur_ 436394 wrote:
Oj, ja nu ser jag att jag glömde en del om Bic Techno’n.
Här är vad ägaren sa om prylarna:
”Jag har ett paket som jag funderar på att sälja. Det är i och för sig från -00, men i fint skick och det var en av de första widestyle-brädorna.”
”Prylarna har blivit väldigt lite använda. Hör av dig om du tycker det låter intressant. Vad gäller priset så har jag dålig koll på begagnat marknaden, men några hundringar över sju tusen är kanske en bra ide att börja med. Vi kan säkert alltid komma överens om det blir aktuellt.”
”Såg nu också att det var en tecno limits bom och inte en prolimit som jag fått för mig.”
Paketet är alltså från -00. Vad säger ni om det?
Volymen är ju en bit under vad som rekommenderades till dig. Men om du inte är någon tungviktare så kan ju 125 vara helt rätt volym för dig. Till det kommer att brädor runt 125 liter är svåra att hitta beggade. Om du kollar in ”köp o Sälj” så är det ganska stort utbud på brädor under 110 liter och det finns även ett utbud på brädor över 140 liter. Men det verkar som om 125 liter är en storlek som man har kvar, oftast som största bräda tydligen. Så min bedömning är att 125 liters o däromkring står aningen högre i pris pga av sällsyntheten här i konfens utbud.
Om även seglen är i bra skick, men från samma tid (jag känner inte till Gaastras produktion och benämningar) så är nog ändå rätt pris uppåt 5 papp. Men absolut inte högre -
@stoorfaen 436154 wrote:
Jag är lite inne på Rasmus_W’s spår, tror att det i mångt och mycket är en ögondetalj. Jag skulle vara lite rädd att sy nytt med för tjock nål/tunn tråd…känns som att hålen i monofilmen som man gör med nålen blir perfekta initieringsställen för kommande utmattningssprickor…jag tror att sömmarna snarare är till för att hålla duken dikt an monofilmen snarare än att bära några dragbelastningar i seglet, eller?
Man syr aldrig direkt i monofilmen. Om du tittar på ett segel så kan du se att alla sömmar som går över partier med monofilm, alltid har någon annan (vävd-)duk på båda sidor om filmen. Antingen självhäftande märkduk i dacron eller olika typer av förstärkt duk.
Du har självklart rätt i att tråden mest är till för att öka friktionen mellan lagren och inte särskilt mycket för att ta upp draglast.
-
@nilseric 435293 wrote:
tjena någon som har koll på vinden i dahab under sena december å januari ..
funderar på dra dit 2 vecker men så såg jag på windguru att de skulle sluta blåsa några dagar. funderar på om det lägger sej helt?hare gott’
Ericdet finns statistik om du t ex går till Club Vass eller club Mistral. (http://www.club-mistral.com/en/destinations/weather/2 ). Då ser man att det kan bli perioder upp till en dryg vecka utan vind. Så dec-januari-feb är vindosäkrare är resten av året.
Men om du köper biljett bara ett par dagar innan du åker kan du ev se på Windguru vad som lovas, i alla fall för dom första dagarna.
-
@Madmaxx 435724 wrote:
Var hittar man denna Björn som lagar segel??
Sthm: Östgötagatan 33 5 tr utan hiss
han har mail: laga@segel.nu
-
tsss
Medlem19 december, 2007 vid 22:13 som svar på: 80km/h på is…Kanske inte e så tokit med vinter ändå…@kinetic 434622 wrote:
Någon som skall ut o köra de närmaste dagarna i Sthlms-trakten? Isarna borde ju rimligtvis lagt sig på de mindre sjöarna…Tips på bra isar mottages tacksamt:-)
kolla vad skridskoseglarna säger på deras tel svarare: 08 7449998
Dom kollar normalt isen innan dom börjar köra.Idag låg bara ganska få mindre sjöar sjöar söder om stan med stabil is. Norr om stan har isläggningen hunnit längre. Många medelstora sjöar är på gång; alltför tunna idag men om två dagar med kalla nätter så lär isläget vara mycket bra.
Men ska du åka så måste du kolla isen först, man kommer ju aldrig i ett läge då all is är säker. -
@Mx-Iggesund 434197 wrote:
:tongue:
Det syntes att du blev helt överväldigad! Förstummad tydligen. Så mycket godis på samma dag. Du har varit snäll hela året och jultomten har rikligt belönat dig!!
Eller…
-
@Gustav1980 433951 wrote:
Är surfarmbåge ett generellt uttryck för när man får ont i armbågen pga surf?
Eller är det en specifik ”skada”?tennisarmbåge är en inflammation i muskelfästet som sitter nära armbågen, en aning ned mot handen på underarmens över/ut-sida. Själv fick jag det pga att jag höll får hårt i min golfklubba. Har aldrig tittat åt ett tennisrack, men ändå sa medicinmannen: ”Tennisarmbåge”. Om man får tårar i ögonen av att lyfta TV-kontrollen, då vet man vad det är för något. Undvik monotona rörelser, så blir det bättre på ett halvår. Man kan avlasta muskelfästet med ett elastiskt band runt underarmen en bit nedanför armbågen. Känns litet bättre i alla fall.
(Såna band såldes för ett halvdussin år sedan på apoteken, men finns nog ej längre kvar i sortimentet.)
Min husdoktor var emot cortisonsprutor: ”Hjälper ett tag, men det kommer tillbaka” -
@Träsurfarn 432654 wrote:
Hej!
:smile:Jag och en kompis är intresserad av att köpa Tyresö windsurfingklubbs tandembräda om det är möjligt. Twc har ett eget forum men det är bara till för medlemmar. Jag har ävem försökt att få kontakt med ordförande i klubben men misslyckats, så nu försöker jag här istället.
Är brädan ett hembygge? Det står Aquata på några ställen. Är brädan i privat ägo nu? Jag träffade en kitewing-tjej ute på Baggen förra året som tydligen hade haft brädan en tid, men nu ligger den hos Twc. Jag hoppas verkligen att vi har möjlighet att köpa brädan och att det finns någon Twc:are här som kan hjälpa mig
Träsurfarn (som gillar att ha sällskap på brädan)hej
Åsa som du träffade på Baggen fick brädan i födelsedagspresent, som en kul grej, av mig för ca 7-8 år sedan. Jag köpte den billigt av en kille, som bodde norr om Sollentuna, Norrviken – Edsberg nånstans. (Det är ett hembygge.) Så det är Åsas bräda men hon har kanske överlåtit den till TWC eftersom hon lagt ned den i brädstället nere vid klubben. Och det som man lägger där är plötsligt klubbgrejor…
I princip är den inte till salu, men om vi blir av med tomten efter nästa såsong, kanske den blir det, vem vet. Du kan komma ned och provsegla den om du vill. Vi bjuder på det! (Men inte i helgen!!) Man behöver två riggar med stora Mistralfötterna, såna som sitter i gamla Elvström-pråmar.Tomas (som håller i gång TWCs utlåningsbrädor)
-
@NLC 431535 wrote:
Vad ska man använda sig av för sömnadsteknik när man kör nål å tråd för hand? Skomakarsöm kanske ?
Skomakarsöm? Det är väl sån där dubbel söm med två nålar?? Låter som overkill…
Tyvärr svårt att få tag på riktiga segelmakarnålar för handsömnad. Ofta säljs ett helt set med konstiga nålar i båttillbehörsaffärerna, men bara en av dom är ok för vanlig rak segelmakarsöm. (På segelfartygens tid syddes hela seglet för hand, med vanlig raksöm- dvs den enklaste typen av söm som finns. Jag har en nål från 60-talet som väl är decimetern lång, samt 8-9 mm tjock. Obrytbar men passar bättre till ostindiefararens prylar än till mitt Naish-segel. Förr i världen såldes således nålar i många olika storlekar, men det var då det) Nålen är trekantig längst fram och har rundade kanter på triangeldelen, för att inte skära i duken. Sen behövs förstås handsömnadstrådtråd, kan vara svår att hitta men segelmakaren har nog. Annars kan man köpa en tunn 3-slagen dacronlina, där man kapar en bit – drar isär kardelerna och använder en enda kardel som sytråd. Tråden skall vaxas med bivax, det underlättar betydligt. Även en segelmakarhandske behövs, det är en läderkonstruktion med en tryckplatta i stål som man sätter på handen och sen trycker nålen framåt med, när den skall pressas igenom duken.
Ett brädsegel har ofta partier där det kan var 6-10 lager duk på varandra. Även med justa grejor är det svårt att komma igenom, så i värsta fall borrar man ett 1,5 mm hål genom lagren där nålen ska igenom. (Försiktigt, bryt inte av borren. Och akta nålen – är man oförsiktig så bryts den av vid ögat när man kommit igenom och skall dra tråden efter. Ofta måste man ta tag med en tång för att orka dra ut nålen ur seglet. Segelmakarna på 1800-talet hade nypor som var som skruvstäd, dom sydde månader i sträck på väg till Kina)Att sy på en vanlig hushållsmaskin funkar ok, när man bara ska igenom 1-3 lager duk eller monofilm. Ska bättra sömmar i kanten av lattfickorna måste först lattan ut. Och sen behöver man en krallig hushållsmaskin som ägaren inte räknar med att få tillbaka. Största nål du kan hitta (130 kanske) samt dacrontråd. (Finns där dom säljer segelduk o sånt; Skeppsholmen i Stockholm- Råseglarhuset, där kan man hitta tråd, segelduk mm ) En gammal ateljésymaskin klarar kanske 5-7 lager men går bet på att t ex sy i toppen på seglet. Där krävs bautagrejor som bara segelmakare har. (Björns segelvård i Sthm har en sån maskin, där fick han litet gratisreklam. Jag har ibland köpt märkduk och sådant av honom, så det är han värd)
-
@Rasmus_W 430158 wrote:
Nån som testat? Jag tänkte plocka hem min nya bräda (Fanatic Freewave 86) i morgon och funderar lite på hur jag ska fixa det utan bil. Som jag ser det finns det två alternativ:
1: T-bana. Borde egentligen inte vara några problem, men enligt SL får man inte transportera föremål längre än 2 meter på T-banan, och brädan är ju 240. Nån som testat? Blir det tjafs?
2: Taxi. Dyrare, smidigare? Borde väl vara hyfsat enkelt att klämma in en bräda i en V70. Är det nåt taxichaffisar är sugna på?
Äntligen kartongnytt! Första gången sen 1989!
hej
Jag utbildade mig till sommarbussförare våren 1982. Då fick man lära sig att det var tillåtet att ta med idrottsredskap på allmänna kommunikationer i Stockholm. Vi frågade läraren hur man skulle göra om det kom en stavhoppare med utrustning, men fick väl inget svar. På den tiden fick man ju även betala extra om man hade en väska som var större än en uppritad väska som syntes på väggen bredvid.
Men det har ju gått några år så ingen garanti för vad som gäller nu. Vet att att extrabiljett för större väska ju inte krävs idag… (och inte heller extrabiljett om man åker mellan kl 24 och 0430, som det var när den gamla nattaxan fanns) -
@styret 426760 wrote:
det mesta är väl nära i estland?
mitt mål nästa år är att pricka in ett lågtryck på dagö i norra estland. verkar sjukt grymt för våger.
Estland borde ju ha samma klimat och vindar som Gotland. Avståndet är ju inte stort däremellan.
Jag har gammalt (ryskt) sjökort över Dagö samt bukten innanför. Man slås av att det är dj-t långgrunt överallt. Svårnavigerat för kölbåtar och ofta krabb sjö. Troligen sand på de flesta hållI TWC finns flera surfare som är födda i Polen. Några har varit till Hel-halvön ibland på somrarna. (Se inlägg ovan om Hel. Ligger som en jättelång banan utanför Gdynia) Öppen kust, mindre med vågor på sydsidan=insidan. Sand och ganska långgrunt.
-
@surfslusken 428222 wrote:
Menar du att de inte blir nåt i helegen då?:(
Vi vill ha Konapastorn!!!!
Tack för ett seriöst inlägg ”Roxen” och tack S-slusken, Gurra78 med flera för mycket skratt i denna tråden. Klart roligare än fotbollsgalan! Det behövs nu med regn mot rutan och snöslask
-
-
@Nomad 426159 wrote:
…å vart kör du då, e lite sugen på att testa..? Det där med Tyresö är lite outforskad mark, speciellt på NV.. Vart kör man då? Är det ”Strand”, vid TWC-klubben, eller längre söderut – Trintorpsbadet..? E lite osäker vart går man i, parkar, riggar? Långgrunt? Vad är bäst, gärna en strand?
/Nomad
hej
Lukas är med i TWC så han åker säkert ned dit. Alla vindsurfare är välkomna.
Obs att vi inte har något dricksvatten på klubben, så ta med dig.
