tsss
Forumsvar skapade
-
surfarsmurfen wrote:Vad tror ni om erstaviken (klubben), anledningen är att alla prylar ligger där..
Erstan är ingen höjdare på rent väst. SV är dock för dj–t, så ren Väst känns ändå som godtagbart om man inte orkar åka nån annanstans. Byigt säkert, i bästa fall långa byar..
Provar nog Erstan själv, men bara om solen skiner, har oxå prylar där. -
pure wrote:Har en Tabou Rocket 69 (125l) och den har 8.5 som största segel. Jag har idag ett NP Diablo 7.7 men söker ett större segel runt 8.5. Det är ju begränsat med 8.5 segel i begagnat markanden så det blir väl till att köpa nytt. Jag vill komma undan så billigt (runt 3000) som möjligt men ändå med bra kvalitet 🙂 . Har en 460 mast som största mast så antar att jag måste köpa ny mast oxå.
Så till min fråga: Vad rekomenderas?
Såg att det fanns ett challenger fluido 8.3 på köp/sälj men det känns ju väldigt nära mitt 7.7 i storlek…
se upp med ytan på Fluido, när jag köpt NP Saber 8,2 och la Fluido 8,3 ovanpå så var Challengerseglet klart mindre. Det var från 2002.
-
Klas, är det en Sahlin-konstruktion??
En annan undring: Finns det någon bild på konstruktionen??hälsn Tomas
-
MacL3an wrote:Christa wrote:Gick in och kollade på brädor och hittade denna:
Bor i stockholmsområdet men tack för tipset på klubben iaf!
Bor du i Stockholmsområdet kan jag tipsa om Saltsjöbadens vindsurfingklubb / Erstavikens surfcenter (http://www.vindsurfingskola.se/). Där kan du antingen gå en kurs eller helt enkelt hyra utrustning! Försök vara där en dag då det blåser SO eller NV.En tanke vore nämligen att först hyra utrustning tills du kommit förbi det första nybörjarstadiet och sedan köpa en ”riktig” freeridebräda. Du växer nämligen ur en nybörjarbräda ganska fort, medan det kan vara en lite väl stor utmaning att lära sig surfa på riktig freeridebräda.
Lycka till!
om du bor i Sthm så gå med i TWC. Den som är medlem kan gratis låna klubbens brädor. Då vinner du litet erfarenhet och samtidigt kunskap om vad som finns. (Det är ganska krångligt att köpa ihop ett paket på beg marknaden.)
TWC har en modern nybörjarbräda (hangarfartyget kallad) samt 2 äldre Elfström brädor med modern rigg, 2 course-racers -halvgamla, en modern Seatrend på 140 liter samt tre st halvmoderna mindre brädor 70-130liter. -
Alex_ wrote:någon som vet var man får tag på frigolitblock stora nog för brädbygge? har kollat med byggvaruhusen som inte har tillräckligt stora… kan man sätta ihop flera stycken kanske?
Jag har ett tremetersblock liggande, bredd 1 meter, som du kan få köpa en bit billigt ifrån.
Köpte det i våras av en annan kille i Sthm. Ditt problem är nog frakten till Malmö, jag kommer inte att vara dyr på själva biten. (En flaska whisky?)Du kan ringa mig på tel 070 4442174 (jobbtelefon, hemtel håller på att strula just nu) Tomas
-
JPS wrote:Brädan är väl alldeles för dyr. Du får ju tex en ny Shark (130L iofs) för 7000:-på Skidsport just nu.
Såg just att Surfbutiken rear nån 140-liters bräda för 6500:-
-
Bjornen wrote:Hejsan, 7,0 är det enda segel jag äger idag och jag har en relativt stor bräda (rrd z-ride 150l) Jag har en ganska kort tjej som vill prova lite så att jag tänkte ”slå två flugor…” och köpa ett segel som passar när det blåser lite mer för mig och ok för henne när hon vill prova. Jag är väl lite orolig att skillnaden blir för liten 7,0 till 6,0 men man kanske inte skall ha större steg mellan storlekarna ? Framförallt så köper jag seglet för mig…:blush: sen att tjejen kan använda det är ett plus. Läste på RRD hemsida att dom rekomenderar 6,5-8,5 på den brädan !? Är jag helt ute och cycklar när jag vill skaffa ett mindre segel ?
”ganska kort tjej som vill prova”. Det låter nog mer som du ska ha ett äldre 5,0-segel som hon kan testa i lätta vindar. Och då spelar nog inte masten så stor roll.
Men däremot behöver du själv egentligen ett segel till. Bra att kunna rigga både 7, 0 och 5,8 för snabbt byte. Kanske du kan ha samma bom men klar fördel med två master samt två förlängare….
Om din dam hänger på o blir en surftjej så lär hon köra storleken mindre än dig: om du riggar 7,0 så kör hon kanske 5, 8. När du riggar 5,8 så behöver hon 5,0 osv…. -
Oregistrerad wrote:Hej
Har inte surfat mycket, men är på väg att köpa en bräda. En Fanatic E ray 150. Är dettta en bra startbräda? Vad jag ser så säljer inte Fanatic denna längre, kan man jämföra den med nån Fanatic som säljs nu? Så man kan se vad priset på en ny sån bräda är?
Oregistrerad wrote:Hej
dom flesta tycker nog E-ray är en bra ingångsbräda. Den kan man fortsätta ha som lättvindsbräda efter att förstastadiet är avklarat. Se dock upp för priset, någon ville ha 6000:- för bara brädan och det är tveksamt. Surfkeppler sålde nya förra hösten, av tidigare årsmodell, för 600 Euro. -
jag har aldrig använt polyuretanskum, så jag vet inte hur kraftfullt det expanderar. Kan du inte göra ett prov på en skrot-bräda? Dock vet jag av hur det bli när man har volymer med mer än några centiliter med epoxi o ballonger på samma ställe, det utvecklar värme och förstör omgivande skum. Den skickliga fru Eva H har bilder på sådan härdsmälta.
Om du kör med pu-skum så berätta hur det gick här på konfen.TSSS
mes wrote:Eftersom tipsen haglar…såhär mitt i högsommaren…
Jag funderar på att göra ett mindre hål i skalet, ca 4*5 cm så att jag kan gröpa ur den mjuka frigoliten och spruta in PU. Tror ni att PU’n kaan ”spränga” skalet och lyfta det från frigoliten där det sitter fast med denna metoden.
Syftet med ett litet hål är såklart en liten vävbit ovanpå och mindre jobb.
Om det är risk för att jag sabbar mer på detta vis kanske det är bättre med epoxi och microballonger?
Vad tros?
/Mats -
Det blir fult, är svårt att få jämnt fördelat drag i sömmen. Ojämnt drag=det pajar. Om du tittar på ett modernt segel så syr man aldrig direkt i plastfilmen. Normalt lägger man på en remsa märkduk eller en förstärkning i kraftig dacron/kevlar/mm Sen syr man igenom de 3 eller flera lager som bildas.
Om skadan bara är i plastfilmen så räcker det med att klistra märkduk över på båda sidor (den är självhäftande). Om filmen någonstans är lossliten från en lattficka, maststrumpa, förstärkning osv måste märkdukslappen gå in på detta området. Då måste man även sy eftersom självhäftande duk fäster dåligt på övriga material i seglet. .Med en vanlig symaskin syr man ganska lätt i två lager märkduk och ett mellanliggande lager plastfilm. När det är större förstärkningar i kanter, skothorn osv så kan det vara upp till 8 lager kraftigare duk duk och då krävs proffsmaskin.
Om du lägger in en bild på skadan så kan jag föreslå lämplig åtgärd.
hammond wrote:Vad menas med inte bra? Håller det ej eller blir det bara fult? -
Du kan inte sy för hand i plastfilm med någon större framgång. Tejpa över med någon vävburen tape eller helst en bit märkduk från ett segelmakeri. Sy sen med en vanlig hushållsmaskin- den klarar ett lager film och dubbla lager märkduk. Använd så grov nål som du kan hitta samt syntetisk tråd. Att sy för hand funkar i dacronduk men blir inte bra i plastfilm.
TSSS
hammond wrote:Jo tanken är att första dra på någon tejp som han hade sen sy. -
kliv iland hos TWC så kan du se ansikten direkt…
Det var nog mest folk från TWC på dagen, senare kom det ju en del icke medlemmar oxå, som riggade hos oss.Tomas
MacL3an wrote:Jag var vid Erstaviken (Erstaviksbadet-sidan) och det riktigt bra drag, om ni frågar mig iaf :). Bästa surfdagen för mig denna säsong… tyvärr lite för choppigt för min smak, men man kan ju inte få allt. Planade hela tiden med mitt 6,7.Ni andra medlemmar som var där – vilka är ni? Vore kul med ett ansikte till användarnamnet.
/Håkan, 21-åringen med en vit Mistral Supervision och ett Simmer Freezone.
-
Fanatic Sting Ray från 02. 155 liter (mycket lättplanad)
Tack för jämförelsen mellan ditt nya o ditt gamla. Jag hade en gammal V8 för några år sen, men den var slitig att hantera, särskilt om vinden ökat och man vurpat flera ggr o skulle dra upp den ur vattnet tid efter annan.
En anonym ovan skrev en annan tanke jag haft nämligen att köpa en 100% för att få lättare rigg. Kanske det är en bra väg att gå
T
@Krullo]Tror att det var jag som sålde det där Saber 8.2 till dig TSSS. Jag kör V8 8.5 nu. Vad jag läst och fått förklarat för mig är att cambersegel, exv. V8, är designat för toppfart, dvs att tåla så mycket vind som möjligt. Tidig planing är alltså inte högsta prio. Samtidigt säger NP någonstans (minns inte var) att V8 har bästa bottendrag av alla NP-segel. Jag tror jag går igång ungefär lika tidigt med V8:at som Saber-seglet, men V8 känns mer kralligt när det brallar i. Buken rör sig inte en millimeter, utan det som sätter stopp är mitt mod. Vad jag minns av Saber 8.2 var att det också var riktigt styvt och buken flyttade sig inte något när vinden ökade. Däremot var Saber mer lättmanövrerat lättare att vattenstarta och gippa. Min slutsats alltså: i stort sett lika mycket bottendrag i Saber och V8, högre topphastighet i V8, Saber mera lätthanterligt, V8 kräver mer kraft att segla. Sedan frågade du ju iofs om V6, men det borde ju likna V8 en hel del. Om du inte känner för att slita mer på armarna och om du inte skall börja jaga speedrekord med GPS, skulle jag nog rekommendera att du behåller Saber. Vet att Speed-Kenta på Öland fortfarande kör Saber 8.2 som störstasegel och kanske har han en kommentar? Förresten TSSS, vad kör du för bräda?[/QUOTE wrote:
-
jag har en video från nittiotalet som under en dryg timme beskriver hur man gör. Finns nog andra som har den okså. Sen har jag en del material som behövs, t ex ett stort block med frigolit som man kan skära ut brädan ur…
hälsn Tomas 070 4442174
gästspelare wrote:Tja, jag och en polare hade tänkt bygga en windsurfbräda som projektarbete. Jag undrar om det finns någon bra hemsida/guide för hur man går till väga, vi har lite erfarenhet av plastning o så sen tidigare… tack för hjälpen -
ok.
Jag har tillgång till svarv så jag har ibland svarvat såna här mastfötter, sen får man borra o gänga hålet. Därefter monterar man på en ny gummijoint, och saken är klar…
