Forumsvar skapade

Sida 41 av 44
  • tsss

    Medlem
    22 juli, 2006 vid 21:22 som svar på: Krashad mastfot..

    hej Mats

    känner igen grejorna….
    Visserligen är var det ingen garanti på prylarna jag sålde, men om du inte fixar i ordning det själv så kan jag hjälpa dig. Dock måste du komma förbi Tyresö för att ge mig mastfoten.
    Slå en signal om du inte klarar ut det på egen hand.

    hälsn Tomas

    KurtKomet wrote:
    Rackarns.. Verkar som om jag helt enkelt måste ha en ny bräda!:grin: . Nä, pinen på nuvarande jointen verkar gå att få loss, så det kanske löser sig om den går att trycka i en ny joint bara. Tackar för svar och tips! och erbjudandet om brädan, men jag tänkte nog försöka köra på min gamla lightning ett litet tag till och investera i prylar från 2000-talet ganska så snart.

    /mats

  • tsss

    Medlem
    16 juli, 2006 vid 21:11 som svar på: Laga kolfiberbom?

    jag gjorde en lagning av en kolbom på det sätt som du tycks klura på. Det var bara den ena sidans rör som var avslitet direkt vid beslaget. Jaag tillverkade en ”rund rör-banan” av ett svängt plaströr som jag rullade in i väv och epoxi. Sen när det härdat satte jag in bananen i beslaget och i det avslitna röret. (jag hade först tryckt in ett spackel med mikro ballonger o epoxi i både rör o beslag). Sen lindade jag väv +epoxi runt det hela, på med plast o pressade ut överskottsepoxi. lindade när det härdat med självvulkande gummitape.
    Det såg bra ut. Var dock en hel del jobb innan det var klart. Sålde bommen sen till en isjaktsåkare som ju garanterat aldrig pumpar, så jag tror nog att den håller ännu….

    philippos wrote:
    Lyckades knäcka en Local Spirit kol 140-200 i en willyskipper nyligen. Bommen gick helt av på båda sidorna precis i kanten av frontbeslaget. Någon som har tips på hur man kan laga den?

    Funderar på att sätta som en plugg i själva bomröret för att därefter foga samman bommen med epoxi och glasfiberväv. Lyckas jag laga den så kommer jag överlåta den till min tjej så inga superkrav på hållbarheten.

    / Filip

  • tsss

    Medlem
    12 juli, 2006 vid 19:41 som svar på: mastfot

    fan oxå det där var ju mitt 99e inlägg…

    och här är jubileumsinlägget

    TomasS

    tsss wrote:
    hej

    vänta först o se om du får napp på en mastfot. Jag har haft sån här fot men har aldrig försökt byta gummijointen. Det borde gå att göra… Annars har jag några ideer på hur man skall kunna lösa problemet för en billig penning. Var bor du nånstans?

    T

    svennebanan wrote:
    jag lyckades ha av mastfoten på min 15 år gamla mistral course racer häromdagen. efter en massa ringande och letande på nätet verkar det snabbaste alternativet till lite semestersurfande vara att slanta upp för en ny bräda då mastfotssystemet är helt utgånget. känns ju lite tungt då jag inte surfar så mycket utan mest har det som semesternöje.

    är det någon som har en idé om hur det går att lösa eller kanske tom en gammal mastfot som ligger och skräpar?

  • tsss

    Medlem
    12 juli, 2006 vid 19:40 som svar på: mastfot

    hej

    vänta först o se om du får napp på en mastfot. Jag har haft sån här fot men har aldrig försökt byta gummijointen. Det borde gå att göra… Annars har jag några ideer på hur man skall kunna lösa problemet för en billig penning. Var bor du nånstans?

    T

    svennebanan wrote:
    jag lyckades ha av mastfoten på min 15 år gamla mistral course racer häromdagen. efter en massa ringande och letande på nätet verkar det snabbaste alternativet till lite semestersurfande vara att slanta upp för en ny bräda då mastfotssystemet är helt utgånget. känns ju lite tungt då jag inte surfar så mycket utan mest har det som semesternöje.

    är det någon som har en idé om hur det går att lösa eller kanske tom en gammal mastfot som ligger och skräpar?

  • tsss

    Medlem
    11 juli, 2006 vid 20:42 som svar på: Spots på Gotland??

    shit happens, sorgligt Micke. Hur länge blir du utan kortet?
    Kolla med mig om du ska ned till TWC, så kan jag plocka upp dig om om jag har samma tanke. Peter bor ju oxå bra till.

    hälsn Tomas

    MickeE wrote:
    Tyvärr så blir nog surfningen begränsad av hur mycket min sambo vill skjutsa runt mig på gotland under vecka 29. Den fina 50-vägen jag körde på tidigare idag var ingen 50-väg utan en 30-väg och eftersom polisen sa att jag körde 51,9 kmh så plockades mitt körkort direkt, fy satan va surt )-:

    återigen tack för alla tips, några spots borde jag kunna besöka i alla fall…

  • tsss

    Medlem
    5 juli, 2006 vid 21:36 som svar på: Väjningsregler
    fredrik.ygge wrote:
    Upphinnande är man väl bara om man har samma kurs? Om en gippande skär en annans väg är han väl solklart i lovart och den som skall väja? Har flera gånger blivit intryckt i skitvatten på detta sätt, men har bara bitit ihop.

    Hmm. Med segelbåt bestäms bogen av vilket håll bommen ligger åt om jag minns rätt (i alla fall vid platt läns och storsegel och fock ligger på olika sidor). Komplicerande när man flippar seglet i så fall. Ännu mer komplicerat att tillämpa bomregeln när man möter freestylare. Vem skall väja? Jag, nej han, nej jag, nej han … 🙂

    upphinnande kan komma akterifrån på en skärande kurs. För att räknas som U så får vinkeln högst vara 67,5 grader. Det är den snedaste vinkeln man kan ha och ändå kunna se akterlanternan, när man under mörker närmar sig en båt. Dvs ser man akterlanternan är man upphinnande och ska väja, ser man sidoljusen så är det de övriga reglerna som gäller. Vinkeln gäller även under dagförhållanden.

    Om man varken har styrbords eller babords (halsar) bog, alltså när man håller på att slå eller mitt under en gipp, så har man väjningsskyldighet mot andra segelfarkoster som seglar för styrbords eller babords halsar.

    Så var det när jag sist tittade i regelboken för 25 år sen….

  • tsss

    Medlem
    25 juni, 2006 vid 09:09 som svar på: kastfall

    Det finns hur många trådar som helst om liknande skador, så sök här på Forum.
    Du kan oxå gå till kulingvarning.nu. Gurra 1978 har där en instruktiv bildserie om större lagning på en bräda.

    Om du vill ha den mest avancerade instruktion som finns så gå till ”Boardlady” Eva Holmann. Dock är det lätt att bli trött när man läser hennes lagningsbibel

  • tsss

    Medlem
    25 juni, 2006 vid 09:03 som svar på: Halkskydd

    vet ej vad som kan ha hänt. Är dock nyfiken eftersom alla ju sagt att denna metod med International Perfection är den bästa. Hade tänkt använda den på min klubbs utlåningsbrädor nu i sommar nångång.
    har du ringt till producenten?

    Om du får något bra svar nånstans: Lägg ut det här på konfen så att vi andra får veta vad som var kajko!

    Klint wrote:
    La på nytt halkskydd med International Perfection och salt på min vågis nyligen. Trots att jag blandat härdare o bas i exakta proportioner och gjort enligt konstens alla regler i de andra momenten blev slutresultatet inte bra. Instället för en hård och skrovligt yta blev det en mjuk beläggning med gummiliknande konsistens. Jag kan skrapa av halkskyddet med naglarna…! Kommer nu ta bort allt och göra om, tidsödande men nödvändigt.

    Har fixat halkskydd på andra brädor tidigare med samma produkter och samma teknik och det blev hur bra som helst. Undrar varför i h***ete det gick galet nu, någon som har en teori om detta eller upplevt att det varit fel på själva klarlacken ? Läste ngt om billack i andra trådar, är detta ett bättre alternativ till International Perfection kanske.. ? Eller Biltemas polyester… ?

    ha en go midsommar,

    / Andy

  • tsss

    Medlem
    25 juni, 2006 vid 08:58 som svar på: Brädbygge

    jag har fått överta en Tom Sullivan-video från 90-talet om hur man bygger en bräda. Den visar i princip samma tillverkningssätt; dock har man här i filmen från webben rationaliserat åtskilliga moment. Även om det inte var något löpande band så kanske man inte kommit längre än så här i Cobrea fariken??? Nån som vet?
    Sullivan-videon är på 1 timme och när man sett den så skrinlägger man gärna alla planer på att bygga eget. (Men det finns åtskilliga som byggt egna brädor efter Sullivan-modellen tydligen) Videon är bra för dom som vill laga en kvaddad bräda- man förstår bättre hur uppbyggnaden är gjord.

    Oscar wrote:
    En video som visar hur produktionen av brädor ser ut. Kan vara lite småkul att se.

    http://www.youtube.com/watch?v=zmEkSeJfiHk

  • tsss

    Medlem
    17 juni, 2006 vid 21:54 som svar på: lackering av brädan

    kom igen nu, hur tänker du att sanden tas bort??
    Den ligger väl kvar inuti färgen??
    Bättre med salt eller socker som man strör på efter att färgen har sprutats på.
    Kristallerna löses sen upp av vattnet!

    TheFloyd wrote:
    Ett tipps från båtvärlden, med blästersand i färgen får man ett bra halkskydd!
    Sanden tas bor när färgen torkat och kvar blir en skrovlig yta att gå på!
  • tsss

    Medlem
    14 juni, 2006 vid 13:29 som svar på: knop för bom

    släng skiten!!
    Om du kör själv med grejorna så lider du. Om du lånar ut så avskräcker du nån från w-surfing.
    lägg 300 spänn så får du bom med snabbkoppling och två segel från 90-talet

    Finns i Tyresö

    Tomas 0704442174

    grozzny wrote:
    Lägger in bilder på mina bommar, hur tror ni att jag skall fästa nu på bästa sätt?

    Mvh
    Anton

    Om nu bilderna kommer med, de visar ju sig inte vid förhandsgranskning..

  • tsss

    Medlem
    13 juni, 2006 vid 21:44 som svar på: Var får man tag på variotoppar och alumaster?

    om du kommer förbi Tyresö så kan du få en eller möjligen två.
    ring mig i så fall 0704442174 tomas

    Oåxen wrote:
    Hej!

    Håller på med ett litet ”projekt” – ett portabelt fototorn. Till det saknar jag tre stycken lika långa master helst alu, och allra helst tvådelade. Skicket är av underordnad betydelse. Så om nån har lite aluminium som ligger och skräpar tar jag gärna hand om det.
    Samt tre stycken variotoppar, modell ”plastkopp” som funkar med en bandbredd om 25 mm.

    Kan någon hjälpa till?

    Det färdiga tornet kommer sedan presenteras i ord och bild för allmän spridning á lá Bad-Janne.

    Tack på förhand

    / Patrik

  • tsss

    Medlem
    4 juni, 2006 vid 21:48 som svar på: Lagning

    Oscar har helt rätt, epoxi enbart saknar styrka. Det är bara bindemedlet för den glasfiberväv (eller kolfiberväv) som skapar brädans skal.
    Det är inte så svårt att laga en sån här skada, men du behöver nån som visar dig hur du ska göra. (LR om du läser alla inlägg här på Surfzone om lagningar så kommer du att haja)

    Oscar wrote:
    Bara epoxy hjälper inte, du måste laminera med glasfiber också.
  • tsss

    Medlem
    29 maj, 2006 vid 20:28 som svar på: Ursliten mastfot…

    hej Micke

    kanske ska du först titta på byggfilmen som jag hade och som ligger uppe hos Janne H? Den ger möjligen svaret på en del frågor. Dessutom ska jag läsa litet mer som Boardlady skrivit. När hon gör motsvarande jobb med plastinsatser som fotstraps-skruvarna sätts i, så limmar hon på Divinycell på plastbiten. Hon vill säkert undvika att sätta plastbiten i stora mängder med epoxi+ballonger som kan utveckla för mycket värme. Sen skrev hon ju om att hon blandade långsam epoxiblandning, vilket ytterligare ska minska risken för oönskad värmeutveckling

    På byggfilmen kunde man se att dom använde överhandsfräs har jag för mig. Minnesbilden är att dom hade nån form av mall som styrde fräsen, faktiskt bra om mastboxen följer brädans långskeppssriktning och ej avviker 15 grader…
    Jag tänkte delta litet under arbetet, om det är ok – finns nog en del som är lärorikt för oss alla

    T

  • tsss

    Medlem
    29 maj, 2006 vid 10:03 som svar på: Ursliten mastfot…

    hej svenne

    Jag kollade in boardlady och såg hur hon jobbade med att fästen till fotstraps-skruvar. Det är nog läga att köra den metoden för Mickes mastbox. Det som jag inte hajade var om hon limmade Divinycellbitarna mot infästningen med Epoxi eller om det var något annat hon hade??
    Så det är nog bara att ta fram handöverfräsen, dvs om man hade någon – men dom är ju billiga nu jämfört med tidigare.

    Vem säljer Divinycell i Stockholm. Gärna nära Tyresö

    hälsn TSSS

    Svenne wrote:
    Jag skulle definitivt skära ur boxen även om du väljer att laga den befintliga, du behöver fixa till området runt om den också. Det ser inte ut som att det finns fiber laminerat runt boxen, det går kanske att laga boxen men gör det samtidigt som du förstärker infästningen.
    Allt går att laga, det är bara frågan om det är värt det…
Sida 41 av 44
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications