tsss
Forumsvar skapade
-
Ingen i Svedala som seglar Raceboard? Såg att man i dagarna hade VM för Raceboards i Slovakien.
Dock verkar det ej finnas med några svenska deltagare -
tack för den akademiska avhandlingen dr M.
Äntligen vill man utbrista, nu har vi något att luta oss mot när vi sitter o stirrar mot SO o hoppas på sjöbris över Erstaviken. Tunga 41 sidor i pdf-filen, men här är urklippt är sammanfattningen och det funna sambandet mellan vindhastighet och tempskillnad land-hav.Sammanfattning
Sjöbrisen är ett mesoskaligt vindsystem som uppkommer längs med kusterna under framförallt klara vår- och sommardagar då havet är kallare än land. Den har i alla tider
påverkat såväl boende som sjöfarare i dessa trakter framförallt eftersom vinden i vissa fall byter riktning med uppåt 180 grader. När den svala havsluftmassan förs in över kusten med hjälp av sjöbrisen kan lufttemperaturen plötsligt sjunka med uppåt 10 °C. I
gränszonen mellan havs och landluften bildas en konvergenszon där de konvektiva
cumulusmolnen över land är extra kraftiga. På havssidan är luften vanligen helt klar och
molnfri. För flyget är det dels intressant att veta om var konvergenszonen hamnar, men
även vilken vindriktning det blir. Både yrkessjöfarten och fritidsbåtar påverkas av sjöbrisen
eftersom vindriktningen avgör exempelvis hur mycket bränsle som går åt. Det är dock
antagligen seglaren som den har störst inflytande på, och det förekommer att
kappseglingar avgjorts tack vare att den vinnande båtens besättning hade bättre
kännedom och prognoser över sjöbrisen. I det här examensarbetet har en studie gjorts av
vilka väderförhållanden som varit gynnsammast för sjöbrisen. Fokus har legat på hur
geostrofiska vindens riktning inverkar på sjöbrisen och hur sambandet mellan
temperaturskillnaden mellan land och hav och sjöbrisens vindhastighet förhåller sig.
Arbetet delades upp i två studier en baserad på verkliga temperatur och vinddata från
väderstationer längs med kuststräckan Gävle – Sundsvall. Den andra delen är baserad på
idealiserade tvådimensionella körningar med den mesoskaliga MIUU – modellen längs
med en teoretisk kust som var tänkt att generalisera den ovan nämnda kuststräckan på
bästa möjliga sätt. Enligt temperatur och vindanalysen är sjöbrisen vanligast vid södra
Norrlandskusten vid sydvästliga och västliga geostrofiska vindar, medan den är minst
vanlig vid ostliga geostrofiska vindar. Från simuleringar framgår att sjöbrisens vindhastighet är som högst precis vid kustlinjen vid västliga geostrofiska vindar, medan den 3 kilometer inåt land inte uppvisar samma maximum till följd av att den kraftigaste sjöbrisen inte verkar nå dit. Vind och temperatur analysens sjöbris- vindhastighet verkar vara ett mellanting mellan dessa två punkter i MIUU – modellen. De lägsta sjöbris vindhastigheterna fås enligt MIUU – modellen vid kustlinjen vid ostliga geostrofiska vindar. Sambandet mellan land och hav temperaturskillnaden och sjöbrisvindhastigheten har enligt MIUU – modellen en estimerad linjärtrend på 0.26 m/s/°C och korrelation på 0.84,vilket betyder att det finns ett beroende mellan parametrarna. Vid beräkning av den linjära estimerade trenden i MIUU-modellen har geostrofiska vindar från 270 grader används och av styrkan 3 m/s. På samma sätt har estimerade linjära trender beräknats för kuststationerna Gävle, Kuggören och Brämön, men där har alla geostrofiska vindhastigheter mindre än 10 m/s tagits med och alla riktningar på den geostrofiska vinden. Det tillsammans med att kuststationerna möjligen ligger för långt inåt land så inte havsluftmassan och sjöbris når dit i alla geostrofiska vindriktningar har resulterat i försumbart små linjära estimerade trender. -
@Enlight 715571 wrote:
Jag har ett segel där en söm har släppt ca 10 cm.
Tänkte tråckla ihop det själv, men vad ska jag ha för tråd, och vart köper jag den?Du bor ju lite dåligt till men kanske finns det någon segelmakare i Jämtland? Det är ju en hel del båtar på Storsjön som seglar. Gå i så fall dit o snacka o be om hjälp. Hen syr din söm på en minut o det lär inte bli dyrt.
Ska du sy för hand så behöver du köpa nål, tråd o segelsömmarhandske. Nål o handske har dom ofta i marinshops. Vad gäller tråd så finns tråd för handsömnad, svår att få tag på. Den är ganska grov så oftast delar man den i två. Om den inte är vaxad så behöver du vax. I värsta fall köp vaxad tandtråd. Även vanlig dacrontråd som segelmakaren använder i sin symaskin kan användas om du vaxar den.
På webben finns säkert en hel del av detta genom alla marina webbshops.
Man kan till klena sömmar använda stora lädernålar som man slipar av något, en lädernål är trekantig och vass så den skär i lädret, en segelsömmarnål är trekantig o avrundad.
Ska du sy med maskin så behöver du en kraftig sådan och största möjliga nål samt dacrontråd och en förstående ägare till maskinen. Det kan låta som ett ångtröskverk när du syr och då får ägaren av maskinen tårar i ögonen. -
följde videoinstruktionen helt, vilket PGvirtual tillstyrkte. Det funkade förvånansvärt bra.
Var ute i lätta vindar idag, seglet kändes stadigt o lätt trots dom tre cambers. Bra drag inte helt oväntat… -
Jag har en egen symaskin modell större och fuskar litet ibland med lagningar på klubbens segel. (Oftast kan man när det gäller äldre segel, som inte är värda så mycket, klistra på märkduk som sitter bättre än något annat på monofilm, och därigenom slippa sy. Är det skador i annan duk också så måste man sy. Oftast är delar av lattfickan trasig osv.
Om du lämnar in till segelmakeri så fråga om dom är vana vid w-segel. Om dom inte är det så gå någon annanstans. Har sett för djävliga jobb av folk som kallar sig segelmakare…
Om du åker utomlands så passa på. En kille i TWC fick en hel panel bytt i Polen, toppjobb som var superbilligt. Tufft jobb att byta panel där bitarna fattas. Besökte segelsömmare i Egypten (Dahab) som lagade min ryggsäck för 1 Euro. Såg fina jobb som han gjort, tyvärr pratade han bara ryska… -
Ingen svarade på frågan om Simmer SCS?
Slog själv till o köpte ett beggat årsmodell 2012 7,5. Har kollat en riggningsvideo på Vimeo där en kille riggar på Maui. (han drar nedhal ordentligt, sedan uthal till max – släpper sedan nedhal och trycker på cambers. Drar nedhal igen för att slutligen släppa uthal ganska mycket.) Är det bästa sättet? Någon som har egna erfarenheter och kanske goda råd?
-
en kille från västkusten har satt rekord vad gäller informativa annonser. Han säljer 3 brädor, 4 segel osv till högstbjudande. Ingen årgång, storlek eller ev märke anges. Dock finns en bild som mycket informativt visar prylarna
-
hej patrikr
Som du ser så får du inga träffar på din efterlysning. Dom flesta mastfötter till Dufour o såna brädor är kastade. Ofta så torkade termoskorks-plupparna och jointen också så att man måste byta dom. Det goda råd du fick med lång M8-mutter är den enklaste lösningen. Och då kan du också köpa en modern mastfot. Här på Surfzone är den allmänna uppfattningen att man sällan värvar nya surfare med gamla grejor. Alltså dacronsegel, knytbommar och glasfibermaster. Allts om oftast så avskräcks några. Tunga grejer som inte gör någon glad. En Dufourbräda kan vara ok att börja med, men bara om man investerar i epoxi- eller kolmast och genomlattade segel samt bom med snabbfäste, allt annat är mindre bra att inleda karriären med
-
Såg att hen nu heter Jes och att han säljer Formulabräda mm i Bromma… Häromdagen.
men en bräda som jag verkligen skulle vilja ha på väggen är nedanstående Bullit. Tyvärr vill säljaren ha 6 tusen för paketet, men jag ska bjuda tiondelen o höra vad han säger. Brädan vore suverän att ha på väggen i vardagsrummet.
Någon som haft en sån här o kan lämna info om när och hur stor mm? -
Nä, Maria i Göteborg är inte samma person som ***. Däremot så uppträder denne Jesper under namnet Anders och nu 15 aug har han bytt kön o kallar sig Charlotte. Säljer konstiga paket med mystiska beteckningar t ex ”intermediär” och ”funktionella tillstånd” betyder ”halvduktig” resp ”fungerande”
Här är hens senaste annons:
6 st kompletta vindsurfing kits: 100-250liter
Säljes av charlotte. 15 augusti 08:34. Ta bort, ändra, förnya annonsen. -
hej
Jag sitter inte längre i styrelsen, inte Vindsökaren heller. Kan ju säga att under dom år som varit sedan det stod klart att den tomt vi hyrde billigt, skulle bebyggas, så har vi försökt argumentera för behovet av vattensportmöjligheter osv. Så vi ser det som en framgång att vi gått från 2007 års ”Packa ihop o dra vart ni vill” till att vindsurf och TWC ska finnas kvar på något sätt. (Även båtklubben fick besked att det inte var önskvärt med båtar på land under vintern, det var inte snyggt. Folkpartisten i kommunstyrelsen ställde sig upp och blåljög att det fanns gott om platser på andra båtklubbar i kommunen..)
Badet skall flyttas in i viken längre mot SO är det meningen. Det nuvarande badet kan då ge möjligheter att komma ut på vattnet även om det inte blir idealiskt. Bättre något än ingenting. Vill man slippa en krånglig utsegling så kan man ju kasta i brädan från den flytande vågbrytaren som kommuen ska lägga ut åt båtklubben. Till vad nuvarande Strandbadet ska transformeras i framtiden är oklart, ev blir det byggnad på stranden med restaurant/ café eller sånt. Till mig sa man att vissa intressenter anmält intresse att driva sådant, jag vet att Bicless var intresserad också av att starta verksamhet där. Den skiss som just nu gäller är gammal och kommer nog att revideras.Den tomt vi hyrde i över 25 år hade kommunen köpt för länge sedan, just för att bebygga med bostäder. Värdet för tomten är många mille. Så alternativet att fortsätta där vi var fanns inte för beslutsfattarna. Snart kommer den att bebyggas
Självklart kunde man önska att politikerna var mer intresserade av sport o friluftsgrejer men då behöver man ett bättre trollspö än vi har. Ett exempel på hur föga intresserade dom styrande är av båtliv o sådant, är att man sade upp kontraktet för Tyresö båtvarv. Det var vår kommuns enda varv och hade legat på samma ställe sedan 30-talet. Argumentet att en skärgårdskommun åtminstone borde ha ett båtvarv föll inte i god jord. Numera är det 5- 6 radhus på den tomten.
Hoppas någon känner för att tala med kommunstyrelsens ordförande, han bor inte långt från stranden o TWC.
Jag har lagt ned en del krut på detta tidigare så jag ger mig nu.Tomass
-
Som alltid så är framtiden oviss. Och vår hemsida är ganska uppdaterad men inte med någon info ang kommunens planer. Vår ordförande har varit på ett möte och det skall bli fler. När man hör vilka faciliteter någon klubb på västkusten fått från sin hemkommun, med tillgång till klubbhus och annat och även hur dom har i Österåker så bli vi ju litet avundsjuka. I dagsläget säger dock kommunen att TWC ska bli kvar men vi får ej någon egen plätt utan får hyra in plats för våra containers samt dela strand med kajaker osv Eller också hitta något bättre ställe om vi kan på mark som kommunen förfogar över
Så troligen kommer vi att ha en medlemsdiskussion ang detta inom kort
Att det ej står något på medlemssidan är nog för att ingen orkar beskriva dom turer som varit och dom alternativ som finns osv detta är ju något som våra medlemmar fått höra muntligt när vi synts. -
-
olika falla ödets lotter. Yr.no lovade 4 m/sek för Tyresö strand, Erstaviken, från SSO. Dock blev det O-SO under em med 5-7, kanske 8 i byarna. Så alla, dvs kanske ett dussin surfare, som dök upp på TWC blev glada. En del planade med 6,6 o någon med mindre ändå.
-
Jodå, en rostig mutter ökar säkert värdet på din bräda!!
Kom igen, en gammal 20 kg tung pråm har enbart ett negativt värde. Ju fortare den skrotas desto bättre för din windsurfing. Att segla ”pråm” är ju kul när man vet hur ”the real thing” är. Du blir ju inte yngre så skicka pråmen till återvinniningen, den hindrar ju dig från att upptäcka hur kul detta kan vara…
