

twingo
Forumsvar skapade
-
Inte som du såg ut när du lämnade stället……
-
Oerhört väl skrivet och i mitt tycke, tänkt. Håller med precis och du sade nog ungefär det jag tänkte…Du, Addde kan väl fundera på det ovan skrivna…
-
”Det är inte självklart att det är bättre att sälja ett segel för 2600kr än att inte sälja det för 3000kr”, var vänlig utveckla logiken i detta resonemang är du snäll!
-
Oojojojo…Man satte tydligen igång en lavin med detta inlägg. Som någon pepåkade så har ämnet varit uppe förut och kanske är det något uttjatat. Jag håller med om att vi givetvis skall värna om våra shoppar så att man, som någon skrev, slipper vänta i fem dagar på en typ en joint. För att moderera det hela lite så vi inte tappar perspektivet helt, jag är missnöjd med hur en (1) säljare bemötte mig. Jag har oxå haft bra erfarenheter av SP under åren och detta oftast av don Marco själv. Någon sade att ibland är dagsformen avgörande och nu när den värsta ilskan lagt sig kanske jag är mer benägen att hålla med om detta. Kanske är det person kemin mellan den icke namngivne säljaren och mig som inte funkar. Men min inställning är fortfarande den att om man dyker med ”gods” som man handlat i denna butik så är det nästan deras skyldighet att ta emot detta och, visst, ge ett skamlöst bud för detta. Typ, du får ett par hundra för detta gods i inbyte och så köper du ett nytt för ett par tre tusen kronor. Alla nöjda. Jag har fått bli av med mitt gamla, jag har fått mina hundralappar i bonusprut och han (SP) har fått sålt ett segel för 2-3000kr…Men i sanningens namn så har jag aldrig stått ut med säljaren ifråga innan heller. Vad jag vill ha sagt är att det är bra att SP finns, säljaren borde gå på kurs och att man borde ringa innan man åker 10 mil. Eller ge fan i att åka 10 mil och ta den lokala shoppen istället. Det verkar dock som att detta ämne engagerade oss alla. Om ingen har något revolutionerade att komma med kanske vi skall avsluta det hela här. Men SP har givetvis sålt sin sista grej till mig.
Nu skall det blåsa till helgen och då skiter man i snorkiga ynglingar som inte skall jobba i surfbutik.
Ha de´t. -
Ringa? Hmmm, erfarenhetsmässigt brukar det ju ta lika lång tid som att köra 10 mil..Lite elakt, kanske men nått ligger det i det. De har ju sällan tid att svara i telefon.Sedan har jag förståelse för att de inte kan byta all skit som man kommer dragandes med, men som sagt det är attityden…Seglet i fråga var ett 6.7 Simmer från 00 som mannen ifråga snorkigt frågade om det var från 96….Han kan sina segel…
-
Famara uppe vid nordvästssidan kan var bra, mycket onshore och många drakflygare förgyller tillvaron där, annars ta båten över till Fuerte och knäck dig själv på Cotillo eller kör speed nere vid Sotavento….
-
Krångla aldrig till det…Ta en gammal skateboard, montera mastfot längst fram, väck med hjulen, kapa skrillorna, borra hål o fäst dem slipade i trucksen, och köp en bra hjälm och armbågsskydd, för fort det går det…En ruggevinter 85-86 (Ni som var födda då…) körde vi från Tylön till Ringenäs på en sådär 30sek, (tja, nästan..) Is är ju faktiskt vatten det också….
-
Klart du klarar dig med en shorty på sommaren, är vi i vikingland eller smurfland? Köpte en på Clas Ohlsson (!) för 500pix som funkar perfa för sommarsegling…Det är ju som alltid mer känsla med mindre gummi om så säger…..
-
Varför vill du ha Divinycell? Om det är för att bygga bräda så avråder jag bestämt….Vi byggde en i början på 80talet och p.g.a att Divinycellens var så porig så sög den epoxy i mängder och följaktligen blev brädan svintung…iofs lätt o shapa o sådär och idag kanske man kan komma runt detta problem men jag begriper då inte hur…Vi körde standardprincipen med 3lager på däcket o 2 i botten och jag tror ändå att den vägde 12kilo…På en sådär 270cm..Men det är ju kanske inte till brädbygge du ska ha det? Bara en varning i fall att…
-
I min värld är det ju bland annat just detta som gör seglingen så helt fantastisk, nämligen att alla i princip har lika kul oaktat kunskapsnivå…Lika glad som Mr BigWaveProStyle blir när han sätter sin första dubbla framåt lika glad blir nybörjaren när han sätter sina första helt igenom planande gipp, håller med du Per-Arne! Sen är ju alla människor olika och vissa har större behov än andra av att visa upp sig, hävda sig o.s.v, kring detta fenomen finns många teorier…Jag tycker att just inom seglingen känns det (och har gjort i 25år +) som dessa människor är i minoritet till skillnad från i många andra idrotter, en av anledningar till att man fortfarande håller på fast man snart är en relik på stranden…
-
Håller i princip med dig..Men, jag är sådan att kan jag kränga en leksak till en broder i stället för till nått fotbollspelande ufo så gör jag hellre det..Grejorna hamnar i förstående händer…Alla har inte den inställningen, tyvärr. Och en Twingo lastar mer än du kan ana…Knepet heter fälla skjuta fram o fälla igen…Och jag tror inte jag är rätt person att hacka på när det gäller surfbilar…
-
Pallar alltid fler bilder från ”homespots”, synd att du kom så sent, hade en fin mega krasch med tillhörande spolning av en 4.5 metare mitt i viken, fick respekt och insåg att man är inte odödlig och inte fisk med gälar…Plåta mer!
-
Klipp upp, klipp upp! Känner till syndromet, verkar som alla våtdräktsärmar är avpassade för spagettiarmar, har nog klippt 4-5 våtdräkter genom åren, sad but true. Alternativet är en custommade våtdräkt (måttbeställd). En kompis fick en sådan gjord i England för ett tiotal år sedan, lustigt nog av precis motsatt anledning, han är så smal att alla våtdräkter hängde som en rock på honom..Vet ej dock av vem, men jag tror det var en gammal ”Gul” våtdräkt…
Karl-Alfred -
Köp nya brädor som är c.a 225cm långa och vilken normal kombi (745a, 245a,Caprice Classic Estate) passar….
-
Vi hade en med 6,2 diesel och drog en dragracebil på släp efter denna och snittade då i c.a 100-110km/h 1.1-1.2 liter/mil, alltså jävligt bra. En vanlig lowtop van, en hitop drar jumer pg.a luftmotståndet. Vad som brukar ryka på dieselvanar är inte motorn utan TH700 (4stegs med lock-up funktion) lådan efter motorn…Dessa pallar faktiskt inte riktigt vridet från dieseln utan modifiering,,,Höj trycket i lådan, montera extra autlådekylare och ev. en annan turbin…Finns experter på detta, har du en vanligt TH350 (TurboHydraMatic) låda så funkar dessa ok, men dessa är ju bara trestegare och drar mer bensin, givetvis…En annan grej som är mycket bra att göra på en vanlig van med 350 motor o 700låda är att byta bakaaxelutväxling till 3:73. Bilfan blir kanon stark i accet och varvar precis lagom i motorvägsfart för att vridet skall ligga rätt, gäller speciellt om man kanske har breddäck bak (lägre hjul). Gjorde allt detta på en van med vässad 383 (Chevaspecial motor byggd av mig…) och fanskapet trot eller ej gick som en raket, hade 170+ uppför Hallandsåsen med en 2500kg tung van, slå det! Lycka till med vanen; ”The only substitute för cubic inches are more cubic inches”