vicky
Forumsvar skapade
-
Då gäller det att klura ut vilken av de två (röd & blå) som är den som går till tändningen
-
@Svenne 457408 wrote:
Eeh?.. Spelar ju liksom roll VILKEN kabel du är ute efter. Styrströmmen till skiljereläet ska kopplas till D+ på generatorn om det är ett relä som ska på laddspänningen. D+ kommer du i princip bara åt på generatorn och den ska definitivt inte ”kapas”, du bör lägga på en kopplingssko till på samma kontakt (det är skruvade kopplingar på generatorer).
Det sitter en röd kabel på batteriet, du kan haka på den för laddningströmmen.Här är det den röda plus blåa som går in i generatorn W D+


Jag blir förvirrad. Två kablar som går in i D+ i en konstig koppling.
Svenne någon ide?
-
http://www.albybilel.se/ Deras koppling schema visar att man ska dra en tjock röd kabel från startbatteri-> relä-> förbr.batteri-> generator
Dock så borde det redan finnas en sladd från generator till startbatteri. Ska man koppla ur och ta bort den?
Ska gå ut och ta kort på min D+ kontakt nu för den är himla knepig och jag funderar på om jag ska och sätta en ”sockerbit” på den så jag kan linka in 1,5mm2 kabeln från relät.
-
Jo min tjocka plyfa sitter ordentligt.
Får kolla om jag hittar 1cm frigolit. Men min tanke är att när jag fått in 1cm frigolit och masonit skiva och sen plastmatta så då har man några centimeter att skriva igenom tills man kommer till plyfan när man ska skriva dit sängen.
Men det kanske är chill för det blir en jämn press på frigon pga masoniten. -
Gomon Svenne, here we go again.
Lägger man 1cm frigolit ovanpå plyfan och sen en plastmatta blir det väll bucklor om man sätter ner foten hårt. Gör det något?
Om man t.ex ska skruva fast sängen lär man ja skruva genom matta frigolit och plyfa, särskilt stabilt?
Edit: Måste jag klippa D+?
-
@Svenne 458458 wrote:
PS: Om du har en plyfa/plywoodskiva som golv så skit i att plocka bort den, det är helt okej att stå på och dessutom är det stryktåligt. Det brukar inte vara något under den, den ligger direkt på golvplåten.
skönt att äntligen höra. Men då går det alltså inte att isolera mitt golv?
Jag ska slänga in en plast matta ovanpå plyfan -
De e nå tjosan som förbjuder att man kör i båda.
Men så har ju en ny säsong börjat så han kanske kör pkra i år
-
Okej det ska jag komma ihåg att spruta på massa rost skydd.
Då blir det att isolera imon.
Saken är väll det verkar sjukt jobbigt att plocka ur 18mm playwood skivan så det vill jag helst skippa. Vad finns under den?
Måste den ut eller?
-
Mm köpte ett firtids batteri idag på OK 72Ah
Jag läste att man behöver 35mm2 för att man ska kunna ladda bra. Jag kanske ställer in ett till batteri senare så det är lika bra att betala några extra kronor så man får tjocka kablar och slipper byta senare.Jag har ett relä så att inte start batteriet ska ladda ur.
Thing is: Jag kollade på D+ idag och det är ”två kablar” som går in där. Med en rätt finurlig koppling, man lär klippa av dom va och meka en egen. Några tips?
-
Såja fått tag i et 72ah batteri, ska göra ritningen till batteri boxen ikväll och sen beställa virke till boxen och sängen imon bitti. även mäta kabel längden igen för det har blivit liten förändring vart boxen ska stå.
Men vad tror du Svenne, skita i att isolera golvet?
Sen har jag sett att folk använder plast utanpå isoleringen. Tror jag skiter i det också så det får lufta, jag tänker inte vara ute med min van när det är så kallt.
-
12 meter blir det jag får köpa, kanske blir 10-11 meter i slutändan om man tänker på hela sträckan.
35mm blir det bra lr Svenne? 😉Fan vad jag hatar att ta ut golvet. Värmen stiger ju ändå uppåt så det borde räcka med väggar och golv, fan man ska väll inte upp till Arjeplog.
-
Under förarstolen är det maxhöjd 18cm
Under passagerar stolen är det mindre så det är nästan uteslutet ifall man inte hittar nått krymplingsbatteri
Att ta ut den tjocka playwoodskivan i botten är lite med komplicerat än vad jag trodde pga skruvar som är rostiga.
Kan man strunta i att isolera där under. Har n ens isolerat era t4:or?
Måste gå och mäta kablen igen nu
