vinta_kestrel
Forumsvar skapade
-
Jag har kört mitt SF5.8 med ganska lite uthal vid lätt vind, men med lite mindre nerhal än föreskrivet. Det har funkat, men Psyclone 5.9 har ändå övertag vad gäller planingen. Det svarar helt enkelt mkt rappare på byarna. Jag är ingen pumpare, men när jag följt råden att pumpa igång SF’t så kommer det igång ganska tidigt. Jag är av naturen lat (och klen, men numera även tung. dålig kombo) så pumpa, det får nån annan göra.
Det är väldigt viktigt att inte dra för lite i uthalet/nerhalet – då blir seglet vingligt och med massor av framåtdrag. Dra ner/ut tills det känns balanserat (För mig och mitt 5.8 så går den gränsen vid ~1cm mindre nerhal än rekommenderat samt minimum uthal (182cm). För att jämförelse ska kunna göras: Jag kör med 430 Hot Rod, Streamlined förlängare på 10cm samt GT Glory+ bom)och justera däromkring. Planar supersist för närvarande. Ska dock lära mig seglet mer innan jag uttalar mig mer om lättvindsegenskaperna. -
Fantastiskt sköna. Har fortfarande några kvar. 490kr. Finns i Ronneby, Blekinge, så det lär troligen behöva skickas på post.
Mvh
-
Dude, vad är din fundering?
Håller med om 5.8’an. Har bara seglat två gånger än men nog är Psyclone bra mycket mer planingsvilligt. Dock känns SF5.8 om möjligt ännu mer lätthanterligt!
4.2 är grymt! Varit ute endast två gånger med det, ena gången som lättvindssegel i 15m/s, andra gången i nuclear (9/1). Funkade uuunderbart. De andra seglade svinöverriggat 3.7, för min del var det brädan som var för stor för de vindarna…
-
I princip ja, men i hoppgippen landar du clew first samt är ute ur fotstropparna (alt. har f.d. framfoten switchstance). Hoppgippen är mer lik Willy skippern.
Lärde mig hoppgippen efter en artikel i Surf där Mike Eskimo satte en läcker sådan på Gardasjön. Måste varit nån gång ’86-’87. Brrr, det är länge sen och än sätter jag ingen Vulcan eller Willy… Det är svårt att lära gamla hundar tricka…
-
Bra, mkt bra! Har diggat Panasonic’en sen första modellen kom, men av nån anledning köpte jag Canonen.
-
Basse, ta även en titt på Canon S2 IS.
Jag har själv en S1 IS och den har USM i objektivet vilket gör den supersnabb. Dock är jag inte helt nöjd med min S1 för den fokuserar lite var den själv vill samt är den dålig på att fokusera när det är skumt/mörkt. Köpte egentligen S1’an enbart för att ha tills DSLR’ena fallit lite i pris, vilket de ju har sedan jag köpte S1’an i mars förra året.
Den har bildstabilisator vilket jag tycker är helt suveränt de gånger jag tagit surfbilder eller bilder på ungarna med max zoom. Mitt stativ till SLR’en är inte superstabilt så det var perfekt med bildstabilisator på S1’an.
Oavsett, S2’an ska vara bättre. Se mer på http://www.dpreview.com/reviews/read_opinions.asp?prodkey=canon_s2is och http://www.dpreview.com/news/0504/05042201canons2is.asp
-
vinta_kestrel
Medlem17 juni, 2005 vid 20:10 som svar på: Protestera mot förslag om vindsurfingförbud!Läser denna tråd med stort intresse eftersom de enda bra spot’en i Blekinge delas med ornitologer. Vi har haft problem, men diskuterat oss fram till lösningar som hittills fungerat bra.
När jag gick igenom lite döda länkar på vår blogg ikväll så upptäckte jag följande trevliga bevis på symbiosen mellan ornitologerna och vindsurfarna i Blekinge (btw, snacka om att störa fågellivet
):
Peter Lussi (Vindus surfus) med ett Ejderstråk (Somateria mollissima) på väg norrut i bakgrunden.Vi håller tummarna att ni lyckas få detta otroligt ogenomtänkta förslag dödförklarat. Som någon sa, blir det prejudikat, ja då ligger vi risigt till på många ställen i Sverige.
Kör hårt!
-
Håller inte formen? På vilka grunder baserar du detta?
För det låter ganska långt ifrån hur Superfreak beter sig.
Det som är så skönt med Superfreak jämfört med andra segel är
1. de är grymt lätta
2. Rotationen är ljudlös och supersoft
3. De pallar hur mycket vind som helst och betydligt mer än motsvarande segel i monofilm
4. och trots det går de att rigga så att de planar tidigare än motsvarande storlek i monofilm
5. Klart mycket coolare/snyggare än monofilmsegel. Det lyser upp fjärden/viken/bukten på ett helt annat sätt.
6. oförstörbara…1-5 är egena erfarenheter av Hotsails Maui Superfreak.
-
vinta_kestrel
Medlem6 juni, 2005 vid 06:48 som svar på: Personbilar för oss med familj och vindsurfintressBasse, 2,95 meter. 1 meter längre än jag själv…
Jo, baksätet går att plocka bort samt framsätet fäller man ihop. -
vinta_kestrel
Medlem27 maj, 2005 vid 08:22 som svar på: Personbilar för oss med familj och vindsurfintressJag var inne och kollade på en A-klasse förut (för att ha sompendlarbil istf min Skoda Fabia) och ta bort del av baksätet samt fälla ihop framsätet blev så jäkla bra att det var det som var det första som lockade mig till B-klasse. Samt att du kan ha lastrumsgolvet i två plan. Ha det uppe så förvarar man våtdräkt och annat på undre planet, men lastar bräda, segel etc. på det övre planet bort mot det nerfällda framsätet. 2245 liter säger en del om lastytrymmet i den där bilen

btw till föregående skribent – helt enig att en T2 skulle vara ett perfekt bilval vid sidan om Mercan, men ”problemet” är att jag pendlar 6-7 mil om dagen och då vill jag ha en säker, bränslesnål bil som pallar med motorvägstempo. Det är med nöd och näppe en Skoda Fabia uppfyller det kriteriet. Hade jag varit young handsome & single så hade det inte varit nåt problem, men med familj ohc gubbmage kommer familjeansvar och präktighet

-
vinta_kestrel
Medlem27 maj, 2005 vid 00:13 som svar på: Personbilar för oss med familj och vindsurfintressExakt, jag har tänkt ha en liten bil med plats för alla plus bagage, är krocksäker och drar lite soppa. B-klasse fyller alla såna krav. Inte direkt billig dock. En B200 (193hk) ligger på 266kkr, dvs samma som en 9-5 på 150hk ungefär. Sen som du säger Masse, utrustning kostar hos Mercedes.
Nåväl, ganska hypotetiskt för min del just nu med arbetslös fru…
Men nästa bil är det banne mig jag som ska välja! 
-
vinta_kestrel
Medlem25 maj, 2005 vid 08:35 som svar på: Personbilar för oss med familj och vindsurfintressSvar till:
Inte så billig dock, om man skall köpa ny. Multivan:en har lyxat till sig på senare år.
[/ QUOTE ]
Exakt. Köper därför hellre två bilar än en

/Niclas
-
vinta_kestrel
Medlem23 maj, 2005 vid 09:12 som svar på: Personbilar för oss med familj och vindsurfintressVad ska du med hus till, du har ju en VW-buss

Tvivlar inte på Multivans förträfflighet, men med två ungar och behov för en andrabil så blir det overkill. Jag tror stenhårt på B-klasse som familjebil, nu ska jag bara lyckas sälja in det hemma också… Det gick ju inte så bra här, så det går väl käpprätt åt h-e hemma… -
vinta_kestrel
Medlem22 maj, 2005 vid 21:58 som svar på: Personbilar för oss med familj och vindsurfintress”Surfare utan surfbuss”? Förmodligen familjefar med hus att fixa, två små terrorister och gnällig kärring att försörja, samt krocksäker bil till fmiljen och bränslesnål bil att själv pendla med.
Allt var så himla enkelt när man var 20 bast (198x), singel och körde VW Polo eller sov i andras surfbussar på Klitmöller, Bornholm eller västkusten. Nu vill man ha krocksäker bil som lastar mer än 9-5’an, som drar lite soppa och som fixar att ha bräda, fru OCH ungar inne i bilen. Och som inte ser ut som en jäkla tysk på campingsemester (a.k.a. Multivan)…

-
vinta_kestrel
Medlem22 maj, 2005 vid 19:01 som svar på: Personbilar för oss med familj och vindsurfintressMultivan = buss, $$$$, hög förbrukning, etc.

