vinta_kestrel
Forumsvar skapade
-
Med tanke på att Evo’n är 233-236cm och att kommande Compact är 204 så…
-
Tah heaps!
To the leech-worried person: Some people are behind firewalls that have been setup blocking HTML-tags that are used on sideshore’s site (Where I am, we’ve blocked object and embed tags, because of the evil nature of what could be placed within them). So for me, this is the only way to see the actual film. That must be better than not seeing it, wouldn’t it? Or p’haps sideshore could skip the object/embed-tags of theirs…
-
Självklart inte, din blyga stackare. Är du anonym i verkligheten också?

Surfar självklart bara på lunchtid och på fikarasterna. Och efter jobbet, när chefen stuckit
-
Har någon en exakt URL av videon? Vår brändvägg på jobbet spärrar nämligen WMV (embedded och object) om inte man bara sparar ner det på disk…
-
Låter som en god idé. Där borde man kanske försöka styra över frågor av typen ”Vilket segel till bräda xxxx?” också.
-
vinta_kestrel
Medlem9 januari, 2004 vid 15:43 som svar på: BOARDS artikel om storlek på vågbrädor (11/12-2003Kan bara instämma med föreående talare. Bra skrivet/analyserat. Speciellt det angående liten/medium/stor och rockerkurvan håller jag fullständigt med om.
-
vinta_kestrel
Medlem9 januari, 2004 vid 09:04 som svar på: BOARDS artikel om storlek på vågbrädor (11/12-2003Hej,
intressant att som återfallssurfare se hela den här kort/bred-förändringen som skett/sker och kunna reflektera tillbaka lite. I slutet på 80-talet, när man på allvar börjat få fart på grejerna i speedseglingarna, så läste jag ett par artiklar om att en kort/bred bräda med smal nos egentligen kunde ha mindre våt yta och därmed vara snabbare, men att p.g.a. den ökade bredden så blev den mer svårkontrollerad och därför gjordes heller inte såna brädor då. Problem är ju till för att lösas och det är rätt kul att se att det sker förändringar inom vindsurfingen åt det hr hållet. Mindre längd är ju också mindre rotationsmassa = ballare trick
Ungefär som i mina hojjar – mindre rotationsmassa (svänghjul, vevstakar, koppling, kugghjul) ger rappare och skojjigare motor med mer effekt. -
vinta_kestrel
Medlem8 januari, 2004 vid 15:53 som svar på: BOARDS artikel om storlek på vågbrädor (11/12-2003Glenn,
det är en Tabou 85liters till salu på Säljes nu. Den är i superskick. Den är min brorsas, men inte slå mig för det
-
Om du ska ha till en DV-kamera så tror jag inte det är speciellt stor skillnad, i alla fall inte om det är rent firewire-kort. Såna lösa kort går att få för 5-600 spänn. Paketen från t.ex. Pinnacle innehåller ju även programvara så man betalar även för det.
Dock finns det säkert DV-kort som är mer avancerade, men smo hobbyfilmare tror jag inte det ska behövas, så länge du har en hyfsat ok dator/diskar (snabba!).Ska man ha till analogt så tycker jag personligen att Pinnacle’s kort var rätt bra. Nu har jag lånat en liten extern låda som heter ADSTech USB Instant DVD som är lite si och så programvarumässigt (mycket buggar) men som i alla fall fyller funktionen att fånga VHS ner på disken. Har hållit på tre kvällar nu med att överföra gamla hemfilmade surfäventyr till hårddisken. Från 1988-1992. Ganska kul att få en flashback och inse att man nite var så bra som man trodde i lördags
-
Oavsett dokumentation eller ej så har Premiere en klart högre tröskel än något av de andra ovan nämnda programmen. Jag har använt mig av allihop och Premiere är klart bäst, men också mycket mer svåranvänt för en nybörjare, vilket personen ovan tydligen är. Bättre att börja med något enkelt och orka gå vidare på kort tid, än att bli sittande i 30 timmar för att lära sig använda programmet bra. När man väl gått in i väggen av funktionalitet på de enklare programmen kan man testa de tyngre. Det går göra väl så bra produktioner på de enkla programmen.
-
Jag vägde min 400cm Gun Loop RDM 100%-are och den väger cirka 200 gram mer än Gun själva anger. så man ska inte stirra sig blind på tillverkarnas uppgifter, inte masttillverkarna och inte brädtilverkarna. Dock brukar man oftast kunna lita på tüskarnas tester.
Skit samma om det är skillnad på ett par hundra gram hit och dit. Om prylarna håller och de passar seglena är ju det viktigaste! Sen kan man hellre träna upp armarna lite och minska på bilringarna, så har man förmodligen fixat de grammen ändå. Ja jag vet att minskad vikt i riggen betyder mer lätthanterligt segel, men allvarligt, då ska man byta från 75% till 100% och köpa en race-mast…
-
Adobe Premiere är suveränt, men har en hög inlärningströskel. Jag vet inte om Pinnacle’s Studio(?) (http://www.pinnaclesys.com tror jag) funkar utan deras videokort, men det är väldigt lättanvänt. Sen har du Ulead Video Studioe (http://www.ulead.com) som är rätt lätt att använa också och som fått en del utmärkelser som bra program.
Du kan ju först testa Movie Maker i Windows XP, för att snabbt kunna göra en enkel film. Dock är denordentligt begränsad, men för att göra ett första utkast är den helt ok.
-
Det är en 80liters Starboard Carve till salu på Säljes här på steffo. Borde vara ett ypperligt tillfälle för dig. Billig är den så du förlorar ju inte på att prova. Med tanke på var du är i kunskapsnivå borde den passa utmärkt?!
-
vinta_kestrel
Medlem5 januari, 2004 vid 16:35 som svar på: BOARDS artikel om storlek på vågbrädor (11/12-2003Svar till:
Det är ju trots allt inte gjort i en handvändning att mäta volymen.
[/ QUOTE ]
Inget svårt alls –
1. skaffa stort badkar, t.ex. en simhall, alternativt mät en liten bräda t.ex. wakeboard.
2. Fyll badkar med vatten. Om simhall, be kommunen hjälpa till.
3. Tryck ner bräda
4. Sug upp vattnet som rann över med en disktrasa.
5. Vrid ur disktrasan över ett litermått.
6. När litermåttet är fyllt, rita ett streck på badkaret. OBS! Rita ej med vattenlöslig penna!
7. Repetera steg 5 + 6 tills inget vatten finns kvar på golvet.
8. räkna antal streck. Så många liter vatten får det plats i din bräda när det går hål på den. Om det inte hade varit för allt skum och annan skit förstås.förhoppningsvis har man en liten vågis vid mätandet och ingen stor formula, annars bör man avsätta en del tid…
Svar till:
Tyska surf vet jag trycker ner brädorna vid lågt tidvatten och mäter sedan höjdskilnaden på vattennivån med tumstock. Avrundningsproblematiken mellan tum och decimeter är uppenbar.
[/ QUOTE ]
Ja, helt klart! För att inte tala om svårigheten att alls mäta nivåskillnaden enligt ovan med en tumstock. eller ens med en mikrometer. Eller mikroskop. Hur vet man att en inkommande våg verkligen är en våg och inte nån som testar volymen vid ebb och om det är en våg, har jag då 400 liter i min Skate?
-
Jovars. Säljer man hojjarna (ok, inte än. På söndag kanske hoj numero uno försvinner så då blir det köpfest igen
så blir det mindre motorcykelsnack och blir man återfallssurfare så måste ju munnen/händerna tugga på om det istället. 
btw, sorry att jag inte hälsade häromdagen. Såg bara vad som jag först tyckte var en sänkt Audi med tonade rutor och tänkte direkt att det var nån som snokade på Aspan. Du ser ju lite suspekt ut bakom ratten också så…
Nädå, såg inte att det var du och pappsen. Ska komma ihåg till nästa gång att du har einen blauen audi.
