 
						 
			walle_gbg
Forumsvar skapade
- 
Bor inte där men visst åker jag till B-landa för att surfa emellanåt. 
- 
Imorgon är ju ända dagen på året då löpning prioriteras högre än surfing, så det blir nog inget. 
- 
Imponerande! Nu skulle jag vilja se hur du bygger en snödjupsmätare. 😉 
- 
Själv är man ju inte kapabel att ge igen inärheten av den grad man fick ta emot, men ibland äter man vitvatten med glädje. Ser fram emot att se er resedokumentation. 
- 
Tack för tips. Återstår endast att kolla prognosen imorgon. 
- 
Bilen packad och möten avbokade. Kl 15 bär det av. 
- 
Tack för den infon! Skulle verkligen kunna tänka mig något liknande. 
- 
OK, jag erkänner. Krafterna skapade av Corioliseffekten är svaga och kan nog försummas i hemmaexperiment i handfat och badkar. Vad man gjorde i badkaret innan man drar ur pluggen är nog för det mesta av många gånger större betydelse för skapande av rotation när det rinner ut än vad Coriolis är. 
- 
Jag kör Ezzy Wave SE 4.2 på 400-mast, och det funkar alldeles utmärkt. Jag vet dock inte hur det är med Wave Panther. 
- 
Till att börja med får man väl tacka fysikens lagar för Coriolis-effekten för annars hade vi inte haft mycket vind att surfa i på våra breddgrader. Det är ju kaktiskt samma s.k. effekt som gör att vattnet roterar i handfatet som också gör att luften börjar rotera runt ett lågtryck. Att förutse vindvrid är ju många gånger avgörande för seglare och det skadar nog inte att ha lite koll på det som surfare också. Nu till lite grundläggande förståelse för att lättare komma ihåg åt vilket håll man kan förvänta sig vindvrid i byar. Vi kan börja med att konstatera att jordens rotationsriktning gör att luften rör sig moturs runt ett lågtryck på norra halvklotet. Coriolis-effekten accellererar luften vinkelätt mot riktningen mot lågtryckcentrum, dvs parallellt med isobarlinjerna. Om viskösa effekter (dvs friktion mellan mark/hav och luft och i luften) försummas så skulle luften strömma helt parallelt med isobarerna – då vägs krafterna pga tryckdifferensen upp mot centrifugalkraften i rotationen runt lågtrycket. Nära markytan bromsas luften upp pga friktion mot marken/havet och då minskar centrifugalkraften och luften dras mer mot lågtryckets centrum. Hur stor friktionen mellan mark och luft är kommer därför att påverka hur stor vinkel det är mellan vinden vid marknivå och isobarenras riktning. Jag brukar använda mig av följande tumregel (någon med mer gedigen meteorologisk utbildning kanke har bättre): 
 Över land så blåser vinden med 30-45 grader från isobarens riktning in mot lågtryckscentrum, och över öppet vatten är samma vinkelskillnad 20-30 grader.Ju högre upp från markskiktet man kommer desto mindre blir denna vinkelskillnad, dvs luften blåser mer parallellt med isobarerna. Praktiskt exempel: Lågtryck med centrum utanför Norge ger SSV i Lejet – vindbyar då luft med högre hastighet från högre luftlager letar sig ner till vattenytan kommer då att ha SV-lig riktning. Jag hoppas att jag inte bara har kastat pärlor till svin nu. 🙂 
- 
Instämmer med flera tidigare kommentarer – riktigt läsvärt och inspirerande. Man blir riktigt sugen på att göra något liknande själv. Ser fram emot nästa dagboksinlägg. 
- 
Risken är ju att järnrören sitter kvar där i botten men inte längre sticker upp över ytan. Jonas, 
 välkommen upp till Gbg, får se om det blir nån vettig vind i helgen. Sen är jag väldigt sugen på att testa lite Skånska vågor.

 
								
