wisco
Forumsvar skapade
- 
Tro inte på något som står i aftonbladet. De lägger om orden man säger så det passar deras artikel.
”Snön ligger kvar en bra bit in i april”
Inte så jävla konstigt, nånstans i landet ligger väl snö kvar året runt. I riksgränsen brukar man väl kunna åka skidor vid midsommar? - 
Tack för svaren! Får ta tag i det där i sommar, känns bara lite jobbigt att behöva dra iväg själv när man inte kan så mycket och antagligen behöver massa hjälp och inte känner nån.
Anledningen till att jag köpte en sån stor drake var att jag köpte den tillsammans med två killpolare nere i Mexico av vår instruktör för att ha nåt därnere och leka med. (Nu vart de inget kiteande pga av lite vind, men ändå) Han sa ungefär samma sak, går bra att använda när det inte blåser för mycket och se till att vara vid andra kiteare!
 - 
getwet wrote:wisco wrote:Jag betalar 654 per 2 månader. Så jag är också intresserad om någon vet vart det är billigast. Jag har Tennant, bara trafik, ingen under 26 som kör, max 1000 mil o.s.v. Det billigaste alltså..
Dodge van, lätt lastbil -89.Skatten va inte heller så kul. 2240:- plus en liten fordonskattehöjning man fick i början på året på 138 spänn. 3 år kvar till skattebefriad va..?
Nä du, 13 år kvar till skattefri……30 år är gränsen för skattefri (vägtrafikskatten) samt besiktning vartannat år. Jag har däremot tre år kvar på min van….
Ha, ja där lurade jag mig själv.. 🙁
 - 
Jag betalar 654 per 2 månader. Så jag är också intresserad om någon vet vart det är billigast. Jag har Tennant, bara trafik, ingen under 26 som kör, max 1000 mil o.s.v. Det billigaste alltså..
Dodge van, lätt lastbil -89.Skatten va inte heller så kul. 2240:- plus en liten fordonskattehöjning man fick i början på året på 138 spänn. 3 år kvar till skattebefriad va..?
 - 
santawasasurfer wrote:tänk på reservdelarna.. vw grejer är svinbilligt medans delar till en dodge ram eller en chevy är inte lika billiga om man säger så..
en vw motor är skit lätt att mecka med, faktiskt så är hela bilen lätt skruvat. men det kan jag inte påstå att en van är. kommer inte ihåg vad en vw buss drar men kan variera väldigt.detta beror mest på motorstorlek, skick på motorn osv osv. medan förbrukningen på en van ligger högt.
polaren har en dodge ram som jag inte gjort annat än att skruva i. medan min folka (dock typ1 dvs bubbla) är bara att vrida nyckeln på. och pajar motorn sätter du i en ny på 10 min! det är sant.kolla efter rost på de vanliga ställena golvet.skärmar osv även värmekamrar.
jag rekomenderar personligen vw:nHåller med om att folkan är lättmekad, men det tycker jag min dodge är också. Har en bra handbok (haynes) och med den i handen är det som att bygga lego. Reservdelar är inte heller skitdyrt tycker jag, har än så länge bytt oljefilter, automatfilter, hjullager, bromsok och brombelägg samt avgassystem. Det sista hittade jag beg. men ändå har jag varje gång blivit lite positivt övveraskad när det gäller priserna.
Men det är klart vw kanske är ännu billigare..
Håller också med om att det är lätt att byta motor i en gammal vw, men å andra sidan fick jag göra det mer än 3 ggr och det säger kanske också något..Min dodge drar 1.5 landsväg. Men jag räknar med att få ner den lite till med lite service här och där. Har hört att 1.2 är möjligt så jag siktar nånstans där, får väl se hur det går..
Kan inte rekomendera den ena föra den andra dock, har bara haft riktigt gamla folkor, men jag skulle inte byta bort komforten i dodgen nu när jag provat den..
 - 
Tja, din cheva är husbilsreggad va? tyckte mig läsa det i nån annan tråd..
Hur många passagerarplatser har du då?
Jag vill bygga hus i min dodge, men jag vill också kunna få med ett par till passagerare, åtminstone kunna åka 4 i den. - 
Man har dispansen för att man har ett flyttbart galler. Sätter man in säten måste gallret flyttas så det sitter omedelbart bakom bakersta sätet. Tar man ut dom måste det flyttas så det sitter omedelbart bakom förarsätena.
Nästa projekt får alltså bli att husbilsregga den… Gäller samma regler annars för lastbil och husbil? Skatt, slippa katalysatorn o.s.v…
 - 
Ok jag hittade priset:
Registreringsbesiktning, tidigare registrerat fordon övriga ändringar, inklusive vägning.
Exempel på detta är ombyggt fordon och/eller ändring av personbil till lastbil.
Lastbil Max 3 500 kg 1 140
Pristillägg för omklassificering till annat fordonsslag: 280borde bli 1420kr….
 - 
Så ”Att ytterligare typisk bostadsutrustning finns i skåpet. Utrustningen ska t ex ge möjlighet till disk, matlagning och förvaring av husgeråd, kläder med mera.” Gäller egentligen inte då?
När var hur gör men en ombesiktning till husbil? Vad kostar det?
 - 
En kitewing ser ut som ett surfsegel ”speglat” vid bommen.. om du förstår vad jag menar, eller som en blandning av en hängglidare och ett surfsegel. Gör en sökning här på konfon, jag hade uppe ämnet för ett år sen och då var det nån hygglig kille som la ut en länk till en ascool film där dom körde skidor, snowboard, inlines m.m. flög som bara den…
 - 
Trodde man var tvungen att ha matlagningsplats och toalett om den ska va husbil. Har för mig att jag läste det nånstans. Hittar inga regler alls på vv:s hemsida om lastgaller. På regbeviset står ju dispans för passagerare ”i lastutrymmet”. Det kan man ju tolka som bakom gallret…
 - 
Konfunderad igen…
Svar till:
Om din bil är reggad med ett lastförskutningsskydd
[/ QUOTE ]
Är det inte det automatiskt om den är lastbilsreggad? Står inget om lastförskjutningsskydd i reg.beviset.
Det som står om lastutrymmet är dess längd, max lastvikt och sen ”får förses med säte för 3 passagerare i lastutrymmet”. - 
Så det enkla svaret är att jag behöver inte ha lastgaller?
Ny fråga då.. Måste man ha ”riktiga” säten till passagerare eller dugen en hemmabyggd bäddsoffa?
Tack för svaren förresten

 - 
Nej, samma håll så kan du vrida själv, små små drag, och du behöver inte spänna så masten gå sönder, glider dom så sätter du istället ytterligare en bom på varje halva så skonar du masten.
 - 
tricket är att vrida smått fram och tillbaka tills det lossar, inte bara vrida.
 
