 
						 
			ylva
Forumsvar skapade
- 
Benämningen foil kommer från ordet airfoil/aerofoil som betyder flygplansvinge; bärplan; bäryta. 
 Antar att benämningen beror på att en foildrake är formad mer som en vinge än andra drakar.
 En foildrake fylls av vinden och behöver inte pumpas upp.De största märkena är Flysurfer och Ozone så vitt jag vet. Sedan finns det Peter Lynn-drakar som har samma form som uppblåsbara, men som inte behöver pumpas. Om de kallas foil eller inte beror nog på vem man frågar. /Ylva 
- 
Du är nog på fel forum. Inte många här som sysslar mycket med kiteskidåkning. Ta en titt på http://www.kite.no och snökiteforumet på [url=”http://www.kiteforum.com.”]www.kiteforum.com.[/url] Jag har för mig att jag har sett en del fakta på nätet, men har inga länkar att bidra med. En sökning på skidsegel kan nog ge en del. Det har polarfararna använt sedan tidigt 1900-tal. /Ylva 
- 
Såg inte inlägget förren nu… 
 Det beror kanske på vilken drake man har. Den draken jag skrev om är en foil som tappar kraften om en lina går sönder. Faran om en lina går av skulle därmed vara att man faller lite hårt om den går av mitt i ett högt hopp. Att jag inte hoppar högt med draken beror kanske på mig. Du får gärna prova den och visa mig hur man gör. 🙂
- 
Ta en titt på http://www.stormboarding.com/pages/2/index.htm 
 Där har de utlyst en hastighetstävling. De har registrerat topphastigheter över 50 mph dvs c:a 90 km/h.Om du lyckades hålla över 70 km/h i medel under 10 minuter, så borde din toppnotering ligga klart högre… 
 Själv tyckte jag det gick fort när jag mätte 35 km/h…
 (Fast då var det med telisskidor på ojämn snö.)/Ylva 
- 
Svar till: 
 öh, gör inget om linorna blir försvagade? har du varit med om att en lina brustit någon gång…? [/ QUOTE ] OK. Om man ofta hoppar över 1 m, så ska man vara försiktig med linorna, men den kiten jag gjorde det på är på 5 m2, och har inte depower, så det blir ingen höjd på hoppen. Det skulle därmed inte vara någon katastrof om en lina pajade. /Ylva 
- 
Been there… Vita linor borde förbjudas. Min första kite hade vita linor vilket var tämligen jobbigt. På kite.no fanns det dock tips om att färga linorna så jag skred till verket. Karamellfärg skulle vara bra eftersom det inte skadar linorna. Det var ingen höjdare…. Efter första sesionen i plussgrader var snön och allt som varit i kontakt med linorna vackert färgat medans linorna hade fått tillbaks ursprungsfärgen. (Man ska inte tro på allt som står på nätet…) Sedan använde jag spritpennor. Om alternativet är att köpa nya linor så gör det ju inte så mycket om de blir försvagade. Mha en häftaparat, några gummiband mm riggade jag två spritpennor mot varandra så att jag snabbt kunde dra linorna igenom. De blev lite randiga, men syns bra mot snön nu, färgen sitter kvar och linorna håller ännu. (Även om jag inte använder den kiten så ofta längre.) /Ylva 
- 
ylvaMedlem30 november, 2004 vid 15:36 som svar på: vad saknar ni inom kitesurfing, rent materiellt?Jo, att sätta fast flera loopar på brädan från början har 
 jag tänkt på, och kommer att testa till sommaren. Jag har
 dock mer rep än buntband hemma, så det blir repstumpar.
 Eftersom jag inte vet vid vilken kraft repet går av blir
 det dock ett onödigt tunnt rep som lossnar även vid lätta
 fall. Känner någon till en lina som garanterat går av vid
 t.ex. 100 kg kraft, men inte vid 50 kg? (Den ultimata
 brottkraften borde vara en funktion av brädans vikt och
 leashens längd.)bohm: Jo, jag har tänkt att jag ska koppla loss leachen när 
 jag börjar köra, men har en tendens att glömma det….Patrikol: Jag behöver ingen 5:e lina eftersom jag kör med 
 flysurfer. Eftersom vinden har en tendens att alltid dö
 just när jag kommer ut, ligger dock draken ibland längre
 perioder i vattnet ändå. Min lättviktsbräda är dessutom
 så gigantisk att jag knapt kan hålla den med en hand, så
 jag behöver leachen för att hålla rätt på den. 🙂/Ylva 
- 
ylvaMedlem30 november, 2004 vid 13:05 som svar på: vad saknar ni inom kitesurfing, rent materiellt?Jag vill ha en Board leach med säkerhetsutlösning. För att kunna använda board leach för boddydraging etc. 
 utan fara för att bli träffad av den efter en krash
 brukar jag fästa den i en tunn snörstump som går sönder
 direkt vid en kraftigare krash. Problemet är att efter
 den har gått sönder måste jag in till land för att knyta
 fast den i ett nytt snöre. Det ultimata vore en hake som
 är lätt att sätta fast med en hand, men lossnar pålitligt
 om kraften på den blir för stor.Några ideer? /Ylva 
- 
Svar till: 
 lita på Lulekitarna, kör tubkites… 
 http://www.kitesweden.se[/ QUOTE ] Inte alla. Vi är många lulekitare som kör foil. 
 Så vitt jag vet är det ingen av de som endast kör vinterkite
 som använder uppblåsbar, men flera som använder foil
 hela året.
 Om man även kitar på sommaren och mest kör direkt från
 bilen på vintern, så är uppblåsbar ett OK & billigt alternativ,
 men om man mest kör på vintern och vill ha en kite som
 passar i turryggsäcken, då är det foil som gäller.
 /Ylva
- 
Visst är det bra skidåkning i Kittel, men var var det tänkt att vi skulle kita? Det som man kan nå från liftsystemet är väll mest lavinbranter och björkskog. Om det går att fixa skoterskjuts till aningen flackare kalfjäll så kan det nog bli kul, men om det är Borkasjön som gäller, så har Luleå betydligt bättre förhållanden och dessutom bättre kommunikationer. (Det går lågprisflyg från både Sth & Gtb.) /Ylva 
- 
Var och en får välja själv hur man känner sig som säkrast. 
 Själv känner jag mig dock mycket säkrare när jag kör med
 handtag än med bom, trots att jag kör konstant ikopplad
 med handtag, och endast ikrokad med bom.Om jag behöver stanna snabbt måste jag bara vinkla 
 handtagen, vilket aldrig är tugnt, även om det underlättar
 att byta grep. Med bom måste jag dra bommen emot mig för
 att kroka ur, vilket kan vara väldigt tugnt om draken drar
 med full kraft. (Om något går fel har jag snabbrelese till
 både bom&handtag, men det tar ju lite extra tid att hitta
 den.)/Ylva Svar till: 
 Jag ogillar starkt att ha harneslinan (den mellan handtagen) ihakad konstant, åtminstonde om den är fixerad i en trissa eller liknande. Med handtag får du stort utslag och ofta mycket mer kraft än med en bom så då får du passa dig. Ett felaktigt utslag och du åker på näsan efter draken  [/ QUOTE ] 
- 
Att selen drar åt sidan tyckte jag var irriterande i början, 
 men nu tänker jag aldrig på det. Hur det fungerar beror nog
 mer på passformen än vilken sorts sele man har.När jag började köra hade jag en klättersele redan, 
 så jag tyckte det var praktiskt att jag kunde använda
 den. Jag har en trissa som sitter fast på linan mellan
 handtagen jämt. (Ungefär sådan som används till linorna
 på segelbåtar.) Sedan fäster jag den i selen via en
 snabbrelese. Den snabbrelese jag använder är en special
 som jag tror skärmflygare kallar bogserrelese, men det
 borde gå att använda vilken sort som helst.
 Eftersom det är snabbt och enkelt att bromsa kiten med
 handtagen har jag aldrig använt releasen i nödsituation.
 Den är mest till för att koppla i och ur kiten när
 jag vill ta en paus.Nu har jag kitesele med krok till min flysurfer, men 
 använder den aldrig till mina drakar med handtag. Eftersom
 jag nu är van att oftast styra med en hand, tycker jag att
 det blir för mycket friktion och för trögstyrt. Dessutom
 verkar det väldigt jobbit att den kan lossna i tid och otid./Ylva Svar till: 
 hmm…förstår inte hur man ska sätta fast sig i en klätter sele? trissan? menar du att de inte är en krok…attt man sitter fast och måste ha quickrelease? går det att koppla krok på en klttersele om man vill köra med det också? så det blir äckligt med en krok om man kör med skidor eftersom selen dras åt sidan då….hmmmmm 
 /micke[/ QUOTE ] 
- 
?? 
 Jag kör alltid med sele när jag kör med handtag.
 Om jag inte gjorde det skulle mina armar ge upp
 direkt! Har aldrig märkt att jag förlorar något
 av vitsen med handtag. Det gäller dock att linan
 mellan handtagen ska löpa i en trissa så att det
 inte blir för mycket friktion.Det är en nackdel att selen dras åt sidan när man 
 åker med skidor. Jag kör oftast med en klättersele
 till mina drakar med handtag. Den sitter skönt även
 om den glider runt, och är lätt att anpassa till tjocka
 vinterkläder. Trissan fäster jag i selen med en snabbrelese
 som jag endast lossar när jag vill sluta köra.
 (Eftersom det går att bromsa kiten med handtagen är det
 inte så viktigt att kunna kroka i och ur kiten fort.)Det går dock även att köra med vanlig kitesele och 
 haka i linan direkt i kroken, men jag skulle föredra
 att skaffa en sele med trissa istället för krok, alt.
 fixa en egen lösning med snabbrelese+trissa fäst i kroken./Ylva 

 
								
