zehlertz
Forumsvar skapade
-
jo den gamla bommen gick inte att spänna hårdare, men den nya.
den sitter stenhårt när jag spännt den, men om jag ligger i vattnet o öppnar den… så hoppar den liksom ur sitt läge, jag måste trycka hårt som satan på bommen för att den ska greppa runt masten *först då hamnar spännaren i läget så att jag får ut momentet ur den…*
har en vanlig fiberspar 4000, visst finns det tunnare master men borde ju ändå funka på en normaltjock mast -
aproåpå bommar;
min gamla bom kunde jag alltid sjustera när jag låg i vattnet *om den åkt ner efter en fet krasch eller så*
ibland gick det även att justera när jag seglade *bara att skuta ut lite*
, men skit samma, min nya local-spirit bom är stabilare o så men den är nästan omöjlig att justera på vattnet, den licksom hoppar ur sitt läge…ngn som har samma problem?
-
fan, ni har det bra ni!
här öser det ner o ingen vind… //gbg
-
jo d där med att glida på rygg har jag provat några gånger…lyckades faktiskt studsa ett antal gånger på ryggen för att sen dunka i huvudet stenhårt i vattnet…var groggy bra länge efteråt…
de långa jag har gjort då har jag liksom inte kommit upp på brädan igen förän farten stannat…o hamnat i vattenstartläge…
men antar som ni säger…kraft i armarna så man orkar dra upp sig o kombinera det med att smyga sig i vattnet, inte hoppa…
ja ja…bara vänta på vind o öva, öva, öva
-
Ja att det är en kick tvivlar jag inte en sekund på…
sen så är det ju så grymt kaxig o snyggt med en framåt…det är som du säger ett trick med KRAFT…för dom som vågar..*ska bli en av dom*Ola_P…tänkte på bodydragen, har själv satte några kortare med när jag ska slå på riktigt långa så går det sämre.
går du på direkt halvvind när du kliver ur?…för att sen falla av för att behålla farten?
Jag lyckades plana säkert 10m på rygg när jag föll av ganska rejält o sen klev av…blev lite väl mkt kraft att hålla tillbaka i armarna.
Borde vara bäst att kliva av medfrämre foten först o sen liksom glida på sidan så att man lättare får upp den bakre foten på brädan?…tänker jag rätt?
-
det låter ju grymt…mistral har ju blivit svindyra.
vad fick du pröjsa per v/mån…eller per dag det blåste?
vart har han sitt center?
hur var det med försäkring?
tänkte d e lite lättare att ställe frågor här til dig istället för honom.
-
stenaline e ju fan inte kloka…
kollade pris precis… jag frågade efter en biljett tur&retur… men dom ville tydligen ge mig nån jävla andel eller nåt?!…2000 SEK!!!
lite tufft för min surfbudget…
men man borde ju kunna beställa 2st ”alla + bilen” som alltid är endagsturer…men bara åka en väg / biljett… då kan man nog komma ner till ca 800SEK.
-
hur mkt löser du färjebilljetten för?
sist jag kolla skulle dom ha 1700 typ… jävligt dyrt när man åker själv…
kommer kanske ner på måndag…
-
ja d e helt rätt…
vet fan bryr sig om känsla när det kan bli så att du blir ett lallande kolli istället…hjälm e grymt bra, kör själv med hockeyhjälm med galler.
apropå framåten;
jag har förberett mitt ett tag o har gjort två väldigt tafatta försök *innan jag började köra med hjälm*
vissa av er här som skriver verkar vara rätt duktiga surfare (= sätter en hel del andra trick)… har börjat fundera på om jag verkligen tagit mig vatten över huvudet genom att sätta upp framåten som ett mål….*innan jag kan något av willy, vulkan eller liknande.
Du till ex Ola_P du verkar ju vara en duktig seglare…men även du tvekar i framåten… borde man kanske vänta o sickta in sig på andra trick i första hand?
-
är ingen expert på riggning men jag drar alltid mer nerhal än vad som är angivet, just för att få det att släppa ordentligt.
En del säger att dom drar upp mot 10cm mer än angivet *tycker d låter grymt mkt, men testa o se vad som händer*… köp gärna ett par extra nedhalstampar =)* -
…lite nyfiken, vad är en killer rotation?
*har en förmåga att ofta gå för högt upp i vind i hoppen*
-
du skriver att du har främre foten lite löst i stroppen… men så fort brädan börjar rotera borde ju vinkeln mot din främre fot göra att det blir knepigt att få ut den?…eller tänker jag fel?
kollade på continentseven.com men såg inte riktigt om han stog på stroppen eller i den…
-
annars har ni Mjörn, för er som inte bir ute vid kusten…visserligen insjö men ska vara bra vid O vindar…karta finns under nån annan tråd här.
-
det finns en herre under namnet hjeltman här, skicka ett mess till honom o fråga, han kör på -02:an 135L. Det lilla jag kört på den upplevde jag den väldigt skön, dock lite klumpig i shoppigt vatten *men det hänger ju mkt på teknik*.
men som sagt hör med honom.
-
oftast står rek. mast på seglet o där också kolhalt.
Men oftast skall det vara lägre kolhalt i master för mindre segel.Mastfoten bör passa, men du kan ju alltid mäta för säkerhetsskull innan du köper masten.
bommen ska funka, bara tajta åt den lite, annars finns ett mellanlägg du kan ha mellan mast o bom.
