zurfman
Forumsvar skapade
-
Carl R har rätt. Formula har fått extremt mycket planing i år.
Även jag med 134 l freeride + 8,5 men även en hel del 7,2 har nog kört säkert planat 90% av den tid som formula-kompisarna har planat i år.
Även jag skulle vilja att det kunde få blåsa något mer, framförallt för små segel.Kunde även kört ikväll, men jag slutade jobba litet sent (började rätt sent med) + att vädret inte var så inbjudande (småregnar hela tiden, som en vägg av vattendimma)
-
Vid Österskär var det nordost med byar ifrån ost, ganska stökigt i området runt själva stranden.
För mig gick det dock mycket bra att hantera det förutom en gång när jag fick spin out o sen skulle häva den i de byiga förhållandena, då skar brädan ned i en båt/vind-våg (2 håll), landade bra (o seglet la sig snyggt i vattnet, dit jag försökte få det)
Vinden var ganska digital där (på/av). Synd om vindsurfingskole-eleverna idag (närmast stranden var det nästan nordligt o väldigt litet vind tills de kraftigaste byarna kom).Längre ut i Trälhavet (närmare Trälhavsgrunden) var det också varierande styrka men klart stabilare vindar o starkare, ostnordost. Riktigt skön shorts-segling (vattnet är varmt!)
-
Jag skulle be dem att garantera att garantin skall gälla efter lagning….
Det vettigaste är väl att Svenne fixar den (om de då garanterar garantin)
T ex, vad händer om brädan skulle brytas av på nåt konstigt sätt (normal körning, utan konstig belastning etc) just i den lagningen? Även om handlarna är bra o lyssnar så är det ju lättare om de vet att den är fixad av en expert (på deras räkning)
-
Bra Ålarenset! Näsaäng var mer än okej idag! Lidö-fjärden fick vänta till senare.
Formula funkade hela dagen (utom en halvtimme mot kvällen typ, jag kör ej det så….)
Freeride/slalom 8,5 funkade/planade i 5 timmar nånting (beroende på bräda etc)
6-7-kvadrat hade också funkat 2-3 timmar också, men det är bättre att kolla med dem som körde 6-7 kvadrat… -
Var på Salnö kör man, vågprognos?
-
Lidöfjärden, Norrtälje verkar inte helt fel annars….dvs norr om Gräddö-Asken.
Jag kollar prognosen imorrn o bestämmer mig. Fler förslag välkomna (som helst funkar på både nord o nordost).
Skälåker känns litet känsligt med vindriktningen för att jag skall vilja åka ända dit.
Om jag bodde söder om stan kanske….Hur funkar Björkvik på ostnordost? (på nord åker jag nog inte dit)
-
En fördel med att skicka, om man känner någon som man kan skicka till är väl fördelen att man kan skicka i förväg o kontrollera att bagaget verkligen finns på plats (om det skulle komma fel osv….har läst nåt sånt förut här)
Känns ändå enklare att ta med extra bagage kanske….
-
Ja det är ju helt rätt väg att gå om man vill vindsurfa ofta. Har tänkt på det några ggr när det varit snålt med vind.
Om det blir bättre drag längre in så kanske vi ses vid Kapellskär nästa gång(?)Jag körde till vinden blev för knapp för att plana upp, så jag fick guppa in över farleden vid lämpligt tillfälle (kanske hade tur?)
-
I kapellskär var det drygt 4,5 timmar planing med 8,5 (kanske ett par timmar till innan jag började). Planing hela vägen, väl ute på fjärden (från gipp till gipp, elller slag till gipp)
Det blåste nog ca 8 m/s medelvind under långa perioder o sen gick det ned på 6 m/s på liknande sätt tidvis.
Vinden var hela tiden jämn inom sina intervaller, dvs både enkelt att trimma o att justera segel om det ens behövdes (jag ändrade bara litet i början o körde på de inställningarna hela tiden).Håller med gällande prognoser, Gurun är sådär… Klart är bättre (litet optimistiska ibland gällande vind men funkar)
-
zurfman
Medlem10 augusti, 2010 vid 20:59 som svar på: Utförliga tips på att segla mot vinden sökes!Icke planande: tippa seglet bakåt så går du upp mot vinden (dvs bakänden på bommen mer ned mot brädan)
Slå sedan mot vindan utan att driva för mycket (snabbt.., fast utan att trilla i), gippa först när du tagit mycket höjd.Planande: Skota in seglet mot brädan, bakkanten av seglet in mot brädan (ej för överriggad, dvs för stort segel, då blir det svårare).
Med hängsele planande: Öka kraften i hängselen o skota in mer.
Ju bredare bräda o större fena ju lättare att ta höjd. Centerbord kan ju ses som ett extremfall av stor fena.
Det är enklare att hålla planingen på bredare brädor, därför kan man ta mer höjd (enkelt uttryckt). -
Det känns inte så troligt. Om det skulle vara ett alternativ så hade de väl redan kommit på det tidigare (men man skall aldrig säga aldrig, kanske tillsammans med annan parallell utveckling?)
Det som talar emot det är väl att om man seglar på fenan i formula så skulle väl 2 fenor göra det svårare bara och mer motstånd i vattnet eller…. Är det enkelt att segla på fenorna på en vågbräda med 2 fenor? Jag aldrig testat en bräda med 2 fenor så jag vet ej.
-
Tveksamt nu för dagen, kanske tisdag blir bättre(?)
-
7,2 till 6,1 gör ju en skillnad på 2 m/s tidigare planing (+ andra fördelar, knappast några nackdelar om man väger 85 eller…. om man inte blir ordentligt överriggad, men det ingår ju liksom i valet av segel när man väl har dem).
NP har väl kommit med några nya segel som är ganska stora o körs med 430 om jag ej minns fel, sen finns NP Zen 7,2 sedan ett par år (det är ett skönt segel men det är ju inte seglet med störst bottendrag eftersom det är ett freemove-segel).
-
Ja när det inte är alltför bra vind med inslag av väst verkar det bara vara Mälaren som fungerar hyggligt i Stockholm (enligt andras uppgifter här). Brevik funkar ju bra när det är riktigt bra väst-vind. Öregrund funkar ju också bra vid lägre vindar på nordväst (då menar jag att det knappt blåser runt omkring, men vid spot)
Annars så är Västra Svealand o framför allt Västra Götaland klart bättre på sydväst, väst o nordväst enligt min egen erfarenhet (dvs vid väst-inslag, åk västerut vid tillfälle)
-
Åk till Tivedsbadet, sjön Unden. Rak onshore vid syd. Ganska bra ramper om det blåser ordentligt.
Det är väl knappt 8 mil dit från Örebro, men 6,5 mil är ju motorväg eller liknande.Sydväst på lördag funkar bra, däremot är väst halvbra om man inte åker långt ut på sjön.
