zurfman
Forumsvar skapade
-
De flesta var väl inställda på att det skulle funka med 7 kvadrat, kanske till o med 6 kvm enligt prognos.
Nu funkade 7 – 8 kvm att plana med i byarna o hålla planingen litet utöver det, men det var ju alldeles för mycket hål i vinden för att vara bra, inte ens formula-killarna kunde ju plana hela tiden (kanske under någon timme).
men det var ju inget tryck alls i vinden… som en liten hostning då o då (skall man behöva stå ut med sådana skit-vindar…) -
Förutom alla andra sedvanliga vattenstartsmanövrar, skaka bort vatten samtidigt som du försöker få hjälp av vinden att lyfta seglet (om latterna ligger åt fel håll är det ju klart bökigare med camber, men funkar bra även med camber, i varje fall upp till ca 9 – 10 kvm)
-
Ja med nosskydd blir ju även formula-brädan ganska robust…
Jag vet att t ex Stefan Lindmark fixat en bra lösning på det (som skrev tidigare i tråden) -
För en som aldrig tävlat i slalom alls, jävlar vad överriggat o vilken speed i ett race…
För ett otränat öga, såg ut som race-seglen blivit tunnare än de slalom-segel jag sett tidigare (men då har jag inte sett så många slalom-race), när de kom in mot land så skrynklade sig nästan seglet mitt på när det inte fick vind (men det kanske beror på att det blåser så jävla mycket???)?
-
För nybörjare är Näsa äng bäst på nord-ost, på nord o nordväst blir det litet knepiga vindförhållanden bakom udden som ligger norr om stranden, det funkar ju att ta sig ut (men vinden vänder ofta inne på den delen där man bottnar). Om man håller till på den delen av stranden som ligger längst söderut så kan nord funka något bättre där (men då finns det ingen strand kvar när nybörjaren tappar höjd).
Leta upp en liten strand/badplats som ligger öppet för vind ända in på stranden om man är nybörjare (krävs inte så mycket mer än det, till skillnad från de som vill köra längre sträckor innan man skall vända)
-
Tror det låg kring 6-7 m/s vid 16, sämst var det mellan 14 o 15.30 (när jag åt lunch o du satt o snackade med mig)
Planade ju litet strax före 16, men det var inte i närheten av gårdagen tyvärr på em!Ja åk ut o kör med Jonathan! Det är ju rätt kul att bara latcha med att segla på fel sida o sånt även om man inte planar (speciellt när det är varmt o så)… Rätt som det är ökar vinden o då är det ju bara att plana på…
(själv har jag litet annat att göra närmaste dagarna så jag kommer nog inte tyvärr) -
Förresten…som ni kan se längre upp i tråden så påtalade jag formulans förträfflighet i lätta vindar!
När jag tänkt litet tycker jag följande:
-Välj koncept efter vad som är roligast och som fungerar hyggligt där man bor (enligt sin egen uppfattning)
-Om man skall välja ett plana tidigt-koncept skall man överväga hur mycket tid o pengar man vill lägga och även väga in på vilken nivå man befinner sig. Tycker ju att en bräda liknande JP SLW verkar bättre om man bara skall segla litet emellanåt än vad en formula med stora segel är (för den som just passerat nybörjarstadiet). Både JP SLW o formula är dock inga pansar-brädor direkt så om man även skall väga in robusthet för en nybörjare så är ju en del freeride-brädor klart robustare (de planar dock aningen senare…)
-Även freestyle är ett bra lättvindskoncept enligt dem som lärt sig köra dem bra (krävs nog ca 6-7 m/s)
framförallt om man inte väger så mycket.
-Det är stor fördel att ha ett lättvindskoncept och ett hårdvindskoncept(*) för den som har råd
* Är det mycket vågor eller mycket chop får man anpassa sig litet efter det.Nån som seglar formula som har en kommentar gällande val mellan JP SLW och formula, baserat på det jag skrev?
-
När det blåste på litet igår så tog jag jag in litet på dig när du racade…men då låg nog vinden runt 10 m/s.
Det var precis att jag klarade att hålla samma kurs ett tag i början på er kryss, men ni kan ju varit litet trötta då efter första varvet…
Därav min Smiley…krävs nog mer än 7 m/s innan jag kan höjda i närheten av samma vinkel o ta in, men måste reta er litet också! Men det finns ju många som är mycket snabbare än mig på freeride o slalom också… -
Bara för att förvirra… så planade ju vi på freeride större delen av dagen idag 🙂
Går ju till och med att vara på vattnet längre med freeride en sån här dag…inget snack, formula är bra för lättvind (4-6 m/s), sen kör vi ikapp 🙂
men det går också utveckla pump-teknik, rigg-teknik, segelval till att plana tidigare med freeride, så visst kan du också välja att behålla din stora freeride. -
Österskär hade ungefär samma vindförhållanden som Horsfjärden beskrivits ovan…
Med tanke på att det vid ostligt är ganska öppet ut mot havet på många ställen så har nog de ställena haft liknande vindar (ganska bra vind)…kanske aningen högre medelvind där det är helt öppet (typ Torö, Kapellskär) -
Men det är ju också så att det är vid just 6-7 m/s som det blir tryck i freeride-segel kring 7-8,5 kvadratmeter.
Det blåser nog ganska ofta 4-5 m/s o med 4 i medel o kanske 6 i byarna så planar du aldrig med freeride, men med formula o kanske JP Super lightwind så är du hemma…
Visst finns det en del dagar med prognos 4-6 … men bor man hyggligt nära kusten så går det nog att åka ett par mil o få den vind som behövs för freeride.
jag tycker nog att man skall bestämma koncept efter vad man tycker är roligast, om man bor här i Stockholm är i alla fall dagarna med planing för stor freeride tillräckligt många för att lära sig hantera de brädorna.
Tror att om man lägger hela semestern på vindsurfing så får även en som bor vid insjö tillräckligt med planingsdagar med stor freeride.Själv har jag inte utvecklat min pumpteknik optimalt på långa vägar, men jag kan ändå pumpa upp planing tidigare än vad brädan håller planing… fast den här killen var ju mycket lättare än mig så med optimal pumpning o bibehållen vikt kanske han kan bibehålla planing vid 5,5 m/s….
Sen är det väl tanken att man kör en 12a om man skall plana i 4 m/s vid din vikt Kinetic…
Dock förstår jag att du kanske väljer att strunta i att plana vid 4 m/s för att vindregistret blir ju grymt på en formula med 11 kvm o justerbart uthal. -
För dig är nog 2 brädor det optimala… om du ej skall fortsätta med stor freeride enbart.
För tidigaste planing: bred slalom-bräda 85 cm, JP Super-lightwind eller formula (känns som de bästa alt.)
Det behövs nog tidig planing vid sjöarna!Om du skaffar någon av dessa blir din freeride över-flödig (med tanke på storleken) och då föreslår jag att du byter din freeride till en mindre bräda 100-120 liter, freestyle, freestyle wave, slalom eller freeride.
Du kan nog tänka dig att göra detta i en 2-stegare också….
Dvs köp någon av de stora brädorna (formula/JP SLW/bred slalom) + en 120 liters JP X-citeride först (använder du vid > 8-9 m/s medelvind) Även en 130-litersbräda har något större användningsområde än din 150…
men 120 är bra att träna på för den har litet mindre stabilitet (om du siktar på att komma nedåt)
Sen byter du ut 120-litersbrädan till en 100-litersbräda om ca 2 år (då är det bra att du köper beggad sådan nu) -
Snyggt! Det var inte vilket skåp som helst. Skönt att se det när det ser så enkelt ut, då tror man ju i alla fall att det går att loopa utan att slå ihjäl sig 🙂
-
Det står litet i forumet på Exocet-original…
http://www.exocet-original.com/forum/read.asp?ID=2605
Efter formula finns det då 3 olika lättvindskoncept: Bred slalom (85 cm), formulaliknande (JP lightwind 90 cm) och division 2 (EXOCET, AHD fler?)
Om jag förstått det rätt planar formula vid ca 4 m/s o de andra nämnda vid ca 5 m/s.
Division 2-brädorna snabbare vid icke planing men funkar kanske bara upp till 15-20 knots ??? -
Hur skiljer sig den brädan DOC köpte från den största Exocet-brädan 3X som också skall vara våg-bräda?
Bara för ren nyfikenhet, ska inte köpa nån vågis nu men kul att förstå litet!Båda brädorna är ju breda vågisar, men kanske inte har exakt samma mått…
Vilka ”lättvinds”-vågisar finns det på marknaden?
