zurfman
Forumsvar skapade
-
Inga cutouts på RS-brädan…(?)
Har inte den gamla modellen cutouts?Men Exocet Sting fungerar ju bra utan, som ganska snabb freeride.
-
Jag har ytterliggare sätt, vilket höjdar extremt bra, dock kanske inte energimässigt optimalt (?)
Använder det mest när man skall höjda ut från stranden första biten.Brukar luta ned hela brädan åt vind-sidan (kanten under vattnet), då får man ju ett gigantiskt centerbord, men brädan kan ju inte plana upp från det läget…
-
Bicless info skall du ta fasta på, eftersom han kan brädorna så bra. Kanske är bäst att gå på 38-40 då (eftersom du redan har en 44) men kolla med Bicless vad han tycker.
Jag skulle inte köpa en 42, då skulle jag använda 44an (vid byig eller marginell vind) o sen byta ned till 38-40 om när det drar på.
-
Ser kasst ut för Stockholm norrort i alla fall (kanske kan bli halvtaskigt nån timme?)
-
Gällande länken till brädor, segelstorlek och fenstorlek:
Om man utgår från att fenan är vald till segel mitt i spannet så blir det matematiskt 38 cm till upp till 6,3 ungefär…
Ju bättre man blir ju mindre fena kör man till samma segelstorlek (bättre stance gör att man inte får spin-out lika lätt och kan kompensera för det om man känner att det är på gång, själv kör jag gärna fortfarande litet stor fena)
Det kanske kan vara lagom med 37 eller 38 (som Knatte skrev)… men det gäller för killar som väger typ 80 kg (gällande mitt svar)
Skulle vara intressant vad en lättare kille eller tjej som väger som du säger, då kanske en 34-36 kan räcka?
Har du råd kanske både en 38 och en 34 kan vara bra (kör först med 38, om det känns tungt byter du fena till 34 först innan du riggar ned, där har jag själv litet att lära mig, dvs att fena ned!) -
(absolut inte expert på fenor, men har testat en del fenor av olika typ på freeride-brädor i samma storlek, och jag utgår från att vi vill köra på ungefär samma sätt kanske, hyggligt snabbt o höjda så bra att det går att gippa i varje vändning…eller vill du ha maximal fart och kan komprimissa med höjdtagningen)
44 cm låter väl ganska lagom till ett 6,5 och freeracefena tycker jag är bäst (åtminstone för litet större fenor)
då är det ganska enkelt att få en bra höjdtagning.
till 5,8 skulle jag tro att 34-37 cm kan bli bra (kanske något mer svängd men ganska rak, ex ”Select SRX”, någon?)
Jag kör en 37 cm SRX till 6,1 (även kört med 47 cm race vid tillfälle, väldigt byigt, var också okej!) till en 134 liters-bräda.
5,0-5,2 har jag kört så litet…. (hade ett gammalt 5,0) Idag skulle jag nog köra 30 cm, lätt svängd fena för freeridebräda och 5,0. De som är riktigt vassa kör ju mindre brädor och fenor vid 5,0-5-2.
Kan ju vara bra att skaffa fenor som ligger litet i steg, ifall du byter segel o storlekar framöver, men helst skall de ju vara ganska optimala till de segel du har.
Om man kan tänka sig att vara lätt underriggad (dvs planar inte riktigt hela tiden) så går det ju bra att köra med en aningen för stor fena, det kanske till och med kan vara bättre att ha 2 fenor till 5,8an som är optimala för olika vindar och kompromissa genom att ta den minsta fenan du har när du kör 5,2 (hmm det blir intressant att se reaktionerna på den idéen …ha ha) -
Exocet Sting är så stabil att den är lätt att köra icke planande också (jag kör 134 l)
Det går nästan att höjda lika bra med den som en Kona icke planande, bara man lutar brädan litet (en fot längre fram). kanske inte i samma fart (men det spelar ju ingen roll för att höjda på det sättet är ju bara en räddning för att ta sig tillbaka och kunna plana på nytt när vinden kommer igen). En bred bräda som planar tidigt.Planande höjdar brädan bra så länge rätt fena används och stor fena används i förhållande till segel.
Det finns en gräns för hur stor fena och därmed hur stort segel en bräda kan ta, fråga om OFO så förklarar säljare (eller sök på Surfzone och OFO). Det är ju också litet teknik att hålla höjd planande (så lämpligtvis börjar man kör en sån bräda i pålandsvind de första gångerna om det blåser litet mer, det funkar dock också att gå mot vinden icke planande i hyggligt starka vindar) -
Det var riktigt bra idag med! Körde 7,2 hela tiden med riktigt bra tryck ett par timmar (utan att vara överriggad) resten av dagen bra planing med 7,2 en bit ut. 2 timmar hade det fungerat att köra 6,0 också.
Ända gången det dippade var inne vid stranden nån gång mitt på dagen (då jag var längre ut) o sen när jag kom tillbaka till stranden 2a gången (vid 16) så var det marginell planing med 7,2 (men gick fortfarande att plana).
Idag kördes: formula 2 st, slalom 2-3 st, freeride 3-4 st och freestyle 1 st (ungefär)
-
Kul att ni också fick bra vind Boman o Stoorfaen!!! Jag funderade på att byta upp till 134 liter igen, men då hade jag redan kört nästan 5 timmar totalt så det fick räcka idag (den timmen med lilla brädan planade jag nästan bara ute vid Plomman, dock kanske mitt 7,2 var litet ”hårt” riggat eftersom det blåste så tidigare)
-
Bra tryck i 7,2 (134 liter) hela förmiddagen och sen fram till 15-16 nån gång (dippade endast korta stunder inne vid stranden, vid plomman var det bra hela tiden). Blåste troligen 8-11 ungefär under de bästa timmarna.
Bytte till 115 liters-bräda vid 15-tiden o när jag kom ut då hade det börja droppa något, dock fortfarande hyggligt tryck ute vid plomman en stund.
Det såg dock ut som det tog sig igen vid stranden efter när jag gick upp vid ca 17.30. -
Såg att det blev litet tokigt, ursäkta att vi kapade tråden! Vi gled sakta in på annat…
Bra om man kan hålla sig till rubrik-ämnet! -
Jag upplever Exocet Sting (134) som stabilare än vad än X-citeride är (vilket också är en bra bräda)
Tror att en Exocet Sting är närmare en slalom och kan bära större segel bättre med sin bredd.
Då har du en alternativ bräda att fundera på också 🙂 och jag vill inte sälja min Sting!
Generellt planar en bredare bräda tidigare om de har liknande form. Stingen är också litet trubbigare i nosen, vilket tror jag hjälper den upp i planing vid marginell vind, dvs de vanligaste vindarna (medan X-citeriden är mer spetsigare). X-citeriden kanske svänger något bättre (men Stingen är lättgippad så det går att carva bra med den också) -
Som sagt, delad glädje är dubbel glädje Keesone!
Det var roligare att vara 2 ute idag (än sist det bris då jag var själv, men det var bra då med! 🙂
Kör imorrn om prognosen ser bra ut! -
Ni kunde kört idag i Kapellskär hela eftermiddagen från 12 o fram till 20…
Vi var 2 st som körde freeride. Riktigt bra från 15-tiden för freeride.
Det blir lika bra imorrn för formula, ser det ut som nu…aningen sämre medelvind kanske.
Hoppas vinden ligger kvar på syd bara! -
Tackar Surfen!
Jo det här med att det går att köra samma segel med olika fenor o få ut olika egenskaper är ju påtagligt!Jag har hyggligt bra möjligheter att rigga två segel samtidigt. Flyttar dock mastförlängaren ibland, har en kort (lättare) o en lång, men det är ju bra att släppa på nedhalet också. Tackar er båda för idén! Kommer nog oftast att rigga ett segel först, men för vissa prognoser kan det vara bra att rigga två direkt!
