

danpe
Forumsvar skapade
-
OlaP o Jonathan drog ner vid 12:30 från Gbg Kolla med hans mobil..
-
Använder programmet Virtual Weather Station, som kom med Oregon-stationen, för att kommunicera med väderstationen – så Oregon sponsrar fortfarande lite:-)
Det kommer med ett liknande kommunikationsprogram, Weatherlink, med en Davismätare, som funkar ungefär likadant, men jag brydde mig inte om att byta.Från VWS är det bara att plocka minutdatafilen. Har sedan några Tcl- och Gnuplot-skript för datahantering och plottning.
Jag höjde till 5 min medel på medelvinden precis nyss. Det blev tydligare tycker jag.
MattiasMen hur kopplar du hårdvaran? VWS säger att de är kompatibla, och det skall vara en 8 pinnars standard anslutning, men jag hittar ingen sådan på Davisen. Har jag missat nåt?
-
Snyggt!, satt som en smäck i Nokian (symbian 3). Vad använder ni för interface till davis:en? Tänkte ev skaffa ett till vår lilla mätare på Ljunglkileviken.
PS. på http://www.apelviken.nu är Oregon fortfarande sponsorer 😉 DS
-
Jag är alltså Olas farsa, ännu inte senilare än att jag har minnesbilder från projektet.
De första stegen tog vi genom att Ola låg/satt BAK på brädan. Då kunde han hålli fotstropparna och riskerade inte att bli mosad på fördäck. Däridfrån är det ganska lätt att krypa fram och upp och hålla sig i masten och luta sig mot farsans ben. Funkar bra, och det är inga problem att gippa heller.
Nästa steg var att sätta dit bommen som visas i artikeln. Skär bara 2 raka snitt rakt bakåt, och vik strumpan inåt/bakåt, så behöver du inte ta bort ngt material. Jag skulle inte rekommendera sele i detta läge, det komplicerar bara, och blir han trött kan han bara luta sig mot dig. Med detta setup körde vi i cirklar runt tepåsarna på viken, och efter det dog badsurfingen mer eller mindre ut här..
Stolen som Ola refererrar till är faktiskt en sann story om än plojig:
Det skulle arrangeras en kappsegling, med allt som kunde segla på startlinjen. Vi kände oss rätt kaxiga och säkra på segern, så vi knöt fast en liten vit plastträdgårdstol på fördäck (ja jag vet vad jag skrev tidigare..) i vilken junior kunde sitta och sköta taktiken. Lite trångt i slagen, men det gick, och triumfen var stor. Efter det dog kappseglingen också ut..Nästa knatte är nu 11 år, och han har istället fått en riktig LÄTT juniorrigg och kör på en ca 100 liters freestylebräda. När det gäller små människor är vikten a och o. Försök inte bygga om en gammal rigg eller tro att det skall funka med ett litet segel byggt för 20 M/s. Det blir helt fel och dödar all lust. Juniorbräda är fräckt och säkert rätt, men först när de seglar riktigt planande, innan dess är stabiliteten och vikten viktigare.
Och pressa inte på, låt det lekas fram… Men oj vad kul det är att se! -
Vill inte vara gnällgubbe (önsketänkande?) men:
Noterade att Mag diskret påpekade att det var Helenius bild. Något som man bör ange när man rippar o skickar bilder vidare (faktiskt publicerar i detta fall). I dessa forum hanteras ju detta rätt ”generöst” men det är inte ok utan tillstånd från fotografen. Som om han är en sur lök (eller proffs) kan surna till på. Bra att veta i ett samhälle som jämställer nedladdning med våldtäkt…
Grym bild hur som helst! -
Och se till att få en svensk strömadapter…
Jag har själv lagat min via webbsuport och den engelska europaservicen. Grymt bra service! Fick en ny enhet efter 1 1/2år. -
Alternativet är att inte sträcka ner så mycket, det blir lite samma effekt utan att döda seglet helt. Men testa! Det kostar minst. En relativt rak fena kan minska den negativa effekten tror jag.
-
Jag skulle vilja hissa ett litet frågetecken för det där med riggen, det är inte självklart att mixa en gammal bräda med modernare riggar. Själv byggde jag om en gammal Bic vågbräda och flyttade bak mastskenan ca 15 cm. På en modern bräda ligger den ca 135 cm från aktern, på Bicen var det snarare 150 vilket gjorde att en modern rigg inte balanserade förrän den kom längre bak. Möjligen beror det på att moderna riggar har ett mkt öppnare akterlik och stabilare tryckpunkt. Att sen brädan blev en sucker även efter ombyggnaden är en annan historia. Håller helt med om att man skall träna istället för att handla som princip, men det går ewn gräns där man får värdera hur mycket plånbok det får kosta att göra det lite lättare för sig. Grejor from slutet på 90-talet är oädligt mkt lättare att segla på /lära sig. Men för att ta fram o blasta på när det tutar i nån gång, so fine. Men använd de grejor som hör ihop i så fall är mitt tips.
-
Programvaran är klar tror jag, Ola har nån free-unix variant som ser bra ut. Det är den fysiska hårdvaran som tar emot signalen från stationen och innehåller kabelanslutningen till servern. Jag tror den heter ”envoy” till Davis Vantage pro.
-
Ingen som skall till USA snart…??
-
SP har den på rean nu, men jag tror inte den funnits med i katalogen eller så tidigare.
-
Om du lyckas fixa en leverans från USA (de är väldigt kinkiga med att inte få konkurrera med elji) så är Ola o Jag intresserade av att hänga på en sk ”envoy” (pc-interfacet) som kostar 3 papp i sverige o hälften i USA. Så kan vi leverera väderdata från ljungskileviken oxå. Vi har en nyuppsatt Davis vintage pro station. Det sorgliga är att den trots sina 9 papp i inköp inte går att jacka in på nätet utan intyerfajs. Så hela klabbet kostar snarare 12, exkl servern som skall basunera ut infon i världen. Men det är coolt…
-
Manual o alla programvaror du behöver laddaR du ner från http://www.garmin.com
Kostar nada. Det fina med ForeXXXXX är att alla uppdateringar är gratis! -
Har kört en forerunner i 1,5 år, och är helnöjd med resultatet. Visar som sagt inte knop, men är klart kul att ha i skogen o på andra ställen. Köte den i USA via nätet för 160 $ , men missade att den levererades med usplug, så det fick jag köpa till en adapter. Jag har kört den både vioa en USB adapter till Macen o serie in i den antika toppmoderna PC:n. Lite meckigt men allt funkar nu bra.
En intressant sak är att den igår gav upp sin sista? suck o vägrade starta. Men kontakten med service europe var helt suverän. Snabba svar via mail, bra tips (garantin har gått ut…) och sen ett enhetspris på reparation på 43 pund.När jag har den på armen (som är en stor fördel kör jag alltid ett extra gummiband runt kardborren, då sitter den rejält säkrad. Vattentät lär den vara en haltimme ner till en meter. Längre brukar jag inte stanna nere ens efter svårare krascher, inte ens vid eskimåsväng i kajaken…